PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH GMINY PISZ NA ROK 2014
Załącznik
do Uchwały Nr XXXXIII/553/14
Rady Miejskiej w Piszu
z dnia 28 marca 2014 roku
PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
GMINY PISZ
NA ROK 2014
SPIS TREŚCI
- I. Wprowadzenie 2
- II. Cele i zadania Programu 5
- III. Zadania Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 6
- IV. Realizacja Programu 7
- V. Finansowanie Programu, zasady wynagradzania 7 członków KRPA
- VI. Monitorowanie problemów uzależnień na ternie Gminy i ewaluacja programu 7
Załącznik 8
WPROWADZENIE
Uzależnienie od alkoholu jest zaburzeniem psychicznym i zaburzeniem zachowania, które w Polsce diagnozuje się na podstawie Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów zdrowotnych - Rewizja X (ICDX). W procesie diagnozowania uczestniczą lekarze psychiatrzy, specjaliści terapii uzależnień i psychologowie z doświadczeniem klinicznym. Do ostatecznego rozpoznania uzależnienia od alkoholu uprawniony jest lekarz.
Zgodnie z Raportem Światowej organizacji Zdrowia alkohol znajduje się na trzecim miejscu wśród czynników ryzyka dla zdrowia populacji i jest odpowiedzialny za ponad 60 różnych chorób i urazów. Problemy związane z alkoholem generują również wysokie koszty społeczne (w tym: naruszanie zasad bezpieczeństwa publicznego, przestępczość, wypadki samochodowe, przemoc w rodzinie, ubóstwo, bezrobocie) i ekonomiczne - szacowane są, przez Światową Organizację Zdrowia, na poziomie 1,3% PKB. W przypadku Polski stanowi to ok. 17,5 mld złotych.
Podstawową metodą leczenia osoby uzależnionej od alkoholu jest psychoterapia indywidualna i grupowa. Leczenie medyczne skierowane jest na wspomaganie psychoterapii, usuwanie powikłań spowodowanych szkodliwym używaniem alkoholu, farmakologiczne wsparcie oddziaływań psychoterapeutycznych, a także leczenie współwystępujących zaburzeń.
1. Podstawa prawna.
Samorządy lokalne otrzymały stosowne kompetencje oraz środki finansowe niezbędne do realizacji zadań z zakresu szeroko pojętej profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień. Zadaniem własnym gminy jest więc przedsięwzięcie zarówno środków zaradczych, jak i naprawczych ukierunkowanych na zapobieganie zjawiskom uzależnień oraz minimalizowanie szkód społecznych i osobistych związanych z używaniem alkoholu i narkotyków.
„Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Pisz na 2014 rok”, zwany dalej Programem, określa lokalną strategię w tym zakresie.
Przedstawione w nim działania wynikają wprost z realizacji zapisów ujętych w niżej wymienionych aktach prawnych:
ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 1356 z późn. zm.);
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.).
Przy opracowywaniu Programu uwzględniono wskazania zawarte w „Rekomendacji PARPA do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych”, założenia Narodowego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011 – 2015 oraz Wojewódzkiego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Województwie Warmińsko - Mazurskim na lata 2012 -2015.
Wzorem lat ubiegłych za punkt wyjścia do planowania poszczególnych strategii profilaktycznych przyjęto wyniki specjalistycznej „Diagnozy problemów dotyczących zjawiska spożywania alkoholu, zażywania narkotyków, nikotyny oraz występowania przemocy wśród dzieci i młodzieży w Piszu” przeprowadzonej przez korporację badawczą „Pretendent” z Wrocławia (2011 r.).
W niniejszym opracowaniu zastosowano następujące skróty:
AA - Ruch Anonimowych Alkoholików
Al-Anon - Ruch Samopomocowy Członków Rodzin z Problemem Alkoholowym
Al-Ateen - Ruch Samopomocowy Dzieci z Rodzin z Problemem Alkoholowym
DDA - Dorosłe Dzieci Alkoholików
GPPiRPA - Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
GZI - Gminny Zespół Interdyscyplinarny
KPP - Komenda Powiatowa Policji
KRPA - Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
MGBP - Miejsko – Gminna Biblioteka Publiczna w Piszu
MGOPS - Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piszu
MGOSiR - Miejsko-Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Piszu
OPiT - Ośrodek Terapii i Profilaktyki w Piszu
PARPA - Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
PCPR - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Piszu
PDK - Piski Dom Kultury w Piszu
PK - Punkt Konsultacyjny dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie
PPPP - Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piszu
PR - Prokuratura Rejonowa w Piszu
PTU - Poradnia Terapii Uzależnień
SM - Straż Miejska w Piszu
SR - Sąd Rejonowy w Piszu
UM - Urząd Miejski w Piszu
ZEOSiP - Zespól Ekonomicznej Obsługi Szkół i Przedszkoli w Piszu
ZKSS - Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej
- 2. Problemy związane z używaniem alkoholu na terenie Gminy Pisz.
Zrealizowane w Polsce badania epidemiologiczne pozwalają szacować liczbę osób uzależnionych od alkoholu na około 600 tysięcy, zaś osób pijących szkodliwie - na około 2,5 miliona (Moskalewicz J., Kiejna A., Wojtyniak B. (red): „Kondycja psychiczna mieszkańców Polski. Raport z badań „Epidemiologia zaburzeń psychiatrycznych i dostęp do psychiatrycznej opieki zdrowotnej – EZOP Polska. Warszawa. Instytut Psychiatrii i Neurologii, 2012). Z powyższego wynika, że populacja osób pijących ryzykownie jest aż cztery razy większa niż populacja osób uzależnionych od alkoholu i stanowi nawet 13% danej populacji. W gminie Pisz stanowiłoby to więc ok. 3600 osób.
W 2013 roku na ternie naszego powiatu odnotowano przedstawione w poniższej tabeli przypadki naruszenia prawa i porządku publicznego (związane z problemem alkoholowym):
Wymiar problemu na terenie powiatu piskiego - dane z KPP (brak danych szczegółowych dotyczących gminy Pisz) |
||||
|
2012 r. |
2013 r. |
||
Nietrzeźwi kierujący |
||||
Kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu, w tym: pojazdami mechanicznymi rowerami |
249 |
234 |
||
128 |
136 |
|||
121 |
98 |
|||
Przemoc w rodzinie |
||||
Liczba interwencji domowych |
265 |
391 |
||
Sprawcy przemocy pod wpływem alkoholu |
224 |
306 |
||
Sprawcy przemocy zatrzymani do wytrzeźwienia |
163 |
179 |
||
Liczba osób pokrzywdzonych w wyniku przemocy |
394 |
404 |
||
Liczba postępowań dotyczących znęcania się nad rodziną (art. 207 kk) |
40 |
74 |
||
Osoby nietrzeźwe |
||||
Liczba osób zatrzymanych do wytrzeźwienia |
mężczy-źni |
kobiety |
mężczy-źni |
kobiety |
362 |
26 |
320 |
30 |
|
Liczba zatrzymanych niepełnoletnich będących pod wpływem alkoholu |
77 |
91 |
Analiza powyższego wskazuje na znaczący wzrost liczby podjętych interwencji domowych, a także wszczętych postępowań dotyczących znęcania się nad rodziną (art. 207 kk). Znacznie więcej też, w porównaniu z rokiem ubiegłym, zanotowano sprawców przemocy będących pod wpływem alkoholu, niepokojący jest również wzrost liczby zatrzymanych niepełnoletnich będących pod wpływem alkoholu.
W roku 2013 KRPA obradowała 12 razy. Przedmiotem obrad było opiniowanie projektu Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Pisz na rok 2013 oraz rozpatrywanie wpływających do Komisji wniosków, a co za tym idzie prowadzenie rozmów motywujących do poddania się leczeniu odwykowemu.
Szczegółowe dane dotyczące nadawców i liczby wniosków ujęto w poniższej tabeli:
Liczba wniosków, które wpłynęły do KRPA w 2013 roku
Organ kierujący wniosek |
Nowe wnioski - rok 2013 |
Ponowne zgłoszenia dotyczące osób kierowanych w latach ubiegłych |
Razem ponowne |
|||
2012 |
2011 |
2010 |
2009 |
|
||
KPP |
8 |
2 |
x |
2 |
1 |
5 |
PR |
2 |
x |
x |
1 |
x |
1 |
SR |
1 |
x |
x |
x |
x |
x |
MGOPS |
26 |
2 |
1 |
2 |
1 |
6 |
ZKSS |
1 |
x |
x |
x |
x |
x |
Zgłoszenia Indywidualne |
28 |
4 |
4 |
4 |
4 |
16 |
R a z e m |
66 |
8 |
5 |
9 |
6 |
28 |
O G Ó Ł E M: |
94 |
Ponadto w ramach prac Komisji:
rozpatrzono 334 sprawy;
76 osób skierowano na konsultację do PTU;
badaniom biegłych sądowych poddano 12 osób;
wobec 14 osób wystąpiono, do Sądu Rejonowego w Piszu, z wnioskami o zastosowanie obowiązku leczenia odwykowego.
Do PTU zgłosiły się 352 osoby, udzielono 2948 porad.
W PK przyjęto 99 osób, do GZI wpłynęło 210 Niebieskich Kart.
MGOPS objął różnymi formami pomocy łącznie 1598 rodzin (4476osób), z czego problem uzależnienia od alkoholu dotyczył 39 rodzin, co stanowi 0,25% ogółu korzystających ze wsparcia Ośrodka.
II. CELE I ZADANIA PROGRAMU
Celem głównym działań podejmowanych w ramach Programu jest ograniczanie społecznych i zdrowotnych skutków związanych z nadużywaniem napojów alkoholowych, a także używaniem innych środków zmieniających świadomość. Powyższe będzie możliwe poprzez stałe podnoszenie wiedzy i świadomości mieszkańców Gminy, a więc prowadzenie systematycznych i skoordynowanych działań profilaktycznych, a także działań terapeutycznych i rehabilitacyjnych.
Cele szczegółowe ukierunkowane zostały w szczególności na:
- 1. Kształtowanie i utrwalanie postaw abstynenckich wśród dzieci i młodzieży, modelowanie zdrowego stylu życia oraz zwiększanie świadomości w zakresie szkód wynikających z podejmowanie działań o charakterze ryzykownym.
- 2. Zmiany postaw dorosłych wobec używek.
- 3. Wspieranie oddziaływań wychowawczych rodziny i szkoły poprzez zwiększanie umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli.
- 4. Doskonalenie zakresu współpracy z KPP i SR w sprawach wynikających z realizacji zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Wyznaczone, w zapisach ustawy, zadania dotyczą:
- 1. Zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych d alkoholu.
- 2. Udzielania rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- 3. Prowadzenia profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- 4. Wspomagania działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- 5. Podejmowania interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i art. 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- 6. Wspierania zatrudnienia socjalnego przez organizowanie i finansowanie centrów pomocy społecznej.
Wykaz szczegółowych działań zaplanowanych do realizacji w bieżącym roku zamieszczono w Załączniku do niniejszego Programu.
III. ZADANIA KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
- 1. Inicjowanie działań związanych z realizacją Programu.
- 2. Współpraca z podmiotami realizującymi zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- 3. Prowadzenie działalności informacyjnej służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- 4. Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowanie, w stosunku do osoby uzależnionej od alkoholu, obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, w tym:
a) wskazywanie możliwości uzyskania pomocy i wsparcia;
b) motywowanie do podjęcia terapii;
c) kierowanie na specjalistyczne badania (diagnoza uzależnienia od alkoholu);
d) kierowanie do SR wniosków w sprawie orzeczenia o zastosowanie, wobec osoby uzależnionej od alkoholu, obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego;
e) udział w postępowaniu sądowym.
- 5. Wydawanie opinii o zgodności, z art. 18 ust. 8 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, lokalizacji i limicie punktów sprzedaży alkoholu.
- 6. Współudział w kontrolowaniu przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń sprzedaży alkoholu.
IV. REALIZACJA PROGRAMU
Za realizację Programu i koordynację realizowanych w jego ramach działań odpowiada OPiT. Niezbędna jest przy tym współpraca z innymi podmiotami, do których w szczególności należą:
podmioty i instytucje realizujące, w ramach własnej działalności statutowej, zadania z zakresu szeroko pojętej profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, pomocy dziecku i rodzinie, przeciwdziałania przemocy, w tym w szczególności: placówki oświatowe, PCPR, PPPP, MGOSiR, PDK;
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
organizacje pozarządowe;
lokalne media;
zewnętrzni realizatorzy programów profilaktycznych, placówki doskonalenia.
W przywołanym wcześniej Załączniku do Programu wskazano realizatorów poszczególnych działań, a także współpracujące z nimi instytucje/osoby.
- V. FINANSOWANIE PROGRAMU, ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW KRPA
Program realizowany jest głównie ze środków własnych Gminy (rozdział 85154 par.3030 „Ochrona Zdrowia - Przeciwdziałanie Alkoholizmowi”).
Dodatkowym źródłem finansowania mogą być fundusze strukturalne oraz inne środki pozyskiwane zarówno przez Gminę, jak też przez realizatorów i partnerów Programu.
Za realizację zadań ustawowych, wykonywanych podczas posiedzeń KRPA i zespołów problemowych, przysługuje jej członkom wynagrodzenie w postaci diety w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującego w 2014 r.).
- VI. MONITOROWANIE PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ NA TERNIE GMINY I EWALUACJA PROGRAMU
Bieżące monitorowanie skali zjawisk związanych z problematyką uzależnień pozwala na podejmowanie odpowiednich oddziaływań terapeutycznych, wpływa również na dalsze planowania zadań profilaktycznych, czy weryfikację podejmowanych już działań.
Proces monitorowania będzie opierał się w szczególności na:
ewaluacji realizowanych programów profilaktycznych ( ilościowe i/bądź jakościowe określenie efektywności prowadzonych oddziaływań, skuteczność podjętych działań);
analizie sprawozdań przedkładanych przez podmioty realizujące poszczególne działania;
analizie danych statystycznych (MGOPS, PTU, KPP);
opracowania sprawozdania z realizacji Programu.
Przewodnicząca Rady
Lilla Bednarek