Gminny Program Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych Gminy Pisz na 2009 rok
Załącznik
do Uchwały Nr XXXV/394/09
Rady Miejskiej w Piszu
z dnia 23 marca 2009r.
PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
GMINY PISZ NA ROK 2009
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie ………………………………………………………….....................3
Rozdział I
1. Problemy alkoholowe na terenie Gminy Pisz…………………………………..5
Rozdział II
1. Cele Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Gminie Pisz……………………………………..9
2. Zadania Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w Gminie Pisz…………………………………....11
Rozdział III
1. Zasady finansowania działań związanych z realizacją Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Pisz ………………23
2. Zasady wynagradzania członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Pisz ………………………………………………23
WPROWADZENIE
Spośród licznych problemów społecznych występujących w naszym kraju, problemy związane z nadużywaniem alkoholu mają szczególne znaczenie.
Wynika to przede wszystkim z rozmiarów tego zjawiska oraz jego społecznych i ekonomicznych kosztów. Konsumpcja alkoholu ma istotny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne zarówno jednostek, jak i rodzin, a jej konsekwencje dotyczą nie tylko osób pijących szkodliwie, ale wpływają też na całą populację. Nadużywanie alkoholu powoduje wiele szkód społecznych, takich jak:
· zakłócenia bezpieczeństwa publicznego;
· przestępczość;
· wypadki samochodowe;
· przemoc w rodzinie;
· ubóstwo;
· bezrobocie.
W związku z powyższym działania w zakresie zapobiegania i rozwiązywania problemów alkoholowych muszą być przedmiotem szczególnej troski ze strony organów administracji rządowej i samorządowej, a zakres tych działań reguluje ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.).
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest kontynuacją zadań realizowanych w Piszu już od 1997 roku.
Program w swej konstrukcji merytorycznej jest tożsamy z założeniami Narodowego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyjętego na lata 2006 – 2010.
Objaśnienia skrótów stosowanych w niniejszym opracowaniu:
KRPA - Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Piszu
PPiRPA - Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Piszu
PARPA - Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
AA - Ruch Anonimowych Alkoholików
DDA – dorosłe dzieci alkoholików
Al-Anon - Ruch samopomocowy członków rodzin z problemem alkoholowym
Al.-Ateen - Ruch samopomocowy dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
KPP - Komenda Powiatowa Policji w Piszu
MGBP - Miejsko – Gminna Biblioteka Publiczna w Piszu
MGOPS - Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piszu
MGOSiR - Miejsko – Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Piszu
OPiT - Ośrodek Profilaktyki i Terapii w Piszu
PTU - Poradnia Terapii Uzależnień w Piszu
PCPR - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Piszu
PKPR - Punkt Konsultacyjny dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie
PDK - Piski Dom Kultury w Piszu
PPP-P - Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Piszu
UM - Urząd Miejski w Piszu
ROZDZIAŁ I
1.Problemy alkoholowe na terenie Gminy Pisz
Badania prowadzone przez PARPA wskazują, że główne problemy alkoholowe w Polsce dotyczą następujących zjawisk:
· używania alkoholu przez młodzież (najbardziej rozpowszechnione zachowanie ryzykowne nastolatków);
· uszkodzeń zdrowia osób uzależnionych (choroby typu: zapalenie wątroby, alkoholowe zespoły psychoorganiczne, zapalenie trzustki, przewlekłe psychozy alkoholowe) i związanej z tym dezorganizacji życia społecznego osób uzależnionych i ich rodzin (bezrobocie, niższy status socjoekonomiczny,, niski poziom wykształcenia, wypadki i przemoc interpersonalna);
· uszkodzeń zdrowia związanych z nadużywaniem alkoholu (choroby typu: nadciśnienie tętnicze, choroby wątroby, wybrane typy nowotworów, zaburzenia psychiczne, zwłaszcza o charakterze depresyjnym i lękowym, uszkodzenia ciała i śmierć w wyniku spowodowanych wypadków komunikacyjnych, przemoc interpersonalna, utonięcia, samobójstwa);
· zaburzeń życia rodzinnego, w tym zjawiska przemocy w rodzinie i wynikających stąd szkód natury fizycznej, psychosomatycznej, emocjonalnej i psychospołecznej (dotykających szczególnie mocno dzieci);
· naruszania prawa przez osoby będące pod wpływem alkoholu, w tym kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu;
· naruszania prawa przez osoby handlujące alkoholem a szczególnie zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim;
· strat ekonomicznych i uszkodzeń środowiska pracy (absencja, obniżona wydajność pracy, wypadki).
Szkody dotyczące osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu zamieszkałych na terenie Gminie Pisz przedstawia niniejsza tabelka:
Rodzaj problemu alkoholowego |
Rodzaj szkód |
Wymiar problemu na terenie Gminy |
Uzależnienie od alkoholu
Osoby nadmiernie pijące
Pijąca młodzież
Szkody dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
Szkody współmałżonków (partnerów) i innych, bliskich dorosłych
Szkody osób dorosłych wywodzących się z rodzin z problemem alkoholowym. |
Umieralność o 15 – 20 lat wcześniej niż średnia populacji, choroby somatyczne, niedożywienie, ubożenie, problemy w pracy, bezrobocie, konflikty w rodzinie
Zachowania obciążające siebie i inne osoby, choroby somatyczne, częste wizyty u lekarza, „wcześni” renciści, niedożywienie, ubożenie, problemy w pracy, bezrobocie, konflikty rodzinne, sprawcy przestępstw i wykroczeń, sprawcy wypadków i kolizji drogowych.
Problemy z nauką, komplikacje życia rodzinnego, utrata potencjału rozwojowego, konflikty z prawem, zagrożenie dla innych młodych ludzi.
Długotrwałe i trudne do usunięcia szkody zdrowotne, materialne, rozwojowe i emocjonalne; częste ofiary przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej
Współuzależnienie, choroby somatyczne, dysfunkcyjność i ubożenie rodzin, ofiary przemocy
Objawy wspóluzależnienia, choroby somatyczne, problemy natury psychicznej i emocjonalnej. |
Około 3000 osób uzależnionych od alkoholu; PTU udzieliła 5600 porad, KRPA rozpatrzyła 143 wniosków (w tym 115 nowych zgłoszeń) oraz przeprowadziła 309 rozmów z osobami uzależnionymi i ich rodzinami.
Około 2.500 osób
Około 867 osób
4.000 dzieci żyjących w rodzinach z problemem alkoholowym Około 4.500 osób.
Do Punktu Konsultacyjnego dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie zgłosiły się 164 osoby.
Brak ścisłych danych, ale zjawisko to dotyka znacznej części społeczeństwa
|
MGOPS, w 2007 roku, udzielił wsparcia materialnego 43 rodzinom z problemem alkoholowym ( liczącym łącznie 88 osoby ), w tym 13 rodzinom ze środowisk wiejskich.
Naruszenia prawa i porządku publicznego przez pijących.
|
Powiat |
|
2007 rok |
2008 rok |
|
Nietrzeźwi kierujący: |
||
Kierowanie pojazdem pod działaniem alkoholu, w tym: |
381 |
350 |
pojazdami mechanicznymi |
184 |
211 |
rowerami |
197 |
139 |
Przemoc w rodzinie: |
||
Ilość interwencji domowych dotyczących przemocy w rodzinie |
218 |
266 |
Sprawcy przemocy pod wpływem alkoholu |
192 |
232 |
Sprawcy przemocy zatrzymani do wytrzeźwienia |
147 |
171 |
Ilość osób pokrzywdzonych w wyniku przemocy domowej |
391 |
468 |
Ilość postępowań dotyczących znęcania nad rodziną, (art. 207 kk) |
96 |
67 |
Osoby nietrzeźwe |
||
Osoby zatrzymane do wytrzeźwienia / izolowane z miejsc publicznych / |
376 |
530 |
Osoby niepełnoletnie zatrzymane pod wpływem alkoholu |
143 |
152 |
ROZDZIAŁ II
1.Cele Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Cele strategiczne:
Ø zapobieganie powstawaniu nowych problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych na terenie Gminy Pisz;
Ø zmniejszanie rozmiarów aktualnie istniejących problemów;
Ø kształtowanie wizerunku bezpiecznej gminy poprzez aktywną współpracę z KPP, ze szczególnym ukierunkowaniem na szybkie reagowanie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców;
Ø rozszerzanie zakresu współpracy z KPP w sprawach wynikających z realizacji zapisów Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Cele szczegółowe:
Modelowanie zdrowego stylu życia poprzez:
Ø wprowadzanie do szkół profesjonalnych programów profilaktycznych;
Ø stwarzanie alternatywnych, ciekawych możliwości spędzania wolnego czasu;
Ø rozszerzanie programów psychoprofilaktycznych dla młodzieży o różne formy zajęć sportowych;
Ø szkolenie nauczycieli i wychowawców przygotowujące do prowadzenia profesjonalnej i efektywnej pracy z dziećmi i młodzieżą;
Ø zmniejszanie szkód związanych z dysfunkcją rodzin z problemem alkoholowym poprzez obejmowanie profesjonalną opieką jak największej liczby dzieci i młodzieży.
Ø podejmowanie działań mających na celu integrację społeczną osób uzależnionych od alkoholu, będących w trakcie leczenia.
Przewidywane efekty:
§ nauczyciele:
Ø potrafią organizować i prowadzić zajęcia o charakterze profilaktycznym, zgodnie z założeniami szkoły humanistycznej;
Ø znają metody i techniki integracji grupy klasowej, rozwiązywania problemów i konfliktów, interwencji profilaktycznej;
§ młodzież:
Ø wyposażona jest w podstawowe umiejętności życiowe pozwalające zapobiegać podejmowaniu zachowań ryzykownych;
§ rodzice:
Ø wyposażeni są w podstawową wiedzę dotyczącą prawidłowości rozwoju dziecka, potrzeb psychicznych dziecka i warunków niezbędnych do ich zaspokajania, znają zasady prawidłowej komunikacji z dziećmi i sposoby wyznaczania granic;
Ø znają instytucje, które mogą ich wspomóc w procesie wychowywania dzieci;
§ rodziny z problemem alkoholowym i dotknięte przemocą:
Ø uzyskują profesjonalną pomoc i wsparcie;
Ø potrafią „zatrzymać” przemoc;
Ø mają większą świadomość swoich praw.
2. Zadania Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
ZADANIE NR 1
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
Lp. |
Sposób realizacji zadania |
Realizator, współrealizator |
Termin realizacji |
1. |
Prowadzenie OPiT ( w tym organizacja prac KRPA) realizującego zadania PPiRPA Gminy Pisz. |
Kierownik OPiT, KRPA |
na bieżąco |
2. |
Kontynuacja niezbędnych oddziaływań terapeutycznych poprzez finansowanie zajęć, w ramach terapii pogłębionej, prowadzonych podczas realizacji następujących programów: · terapia pogłębiona dla osób uzależnionych z okresem trzeźwienia min. 24 miesiące; · program rozwoju osobistego dla osób po ukończeniu terapii uzależnienia i współuzależnienia (grupa łączona); · konsultacje indywidualne programów rozwoju osobistego dla osób uzależnionych od alkoholu i DDA. |
PTU, OPiT |
na bieżąco |
4. |
Finansowanie zajęć terapeutycznych i psychoedukacyjnych kierowanych do rodziców i opiekunów prawnych młodzieży zagrożonej uzależnieniem. |
PTU, OPiT |
jak wyżej |
5. |
Dofinansowywanie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji osób pracujących z ludźmi uzależnionymi od alkoholu i ich rodzinami. |
Kierownik OPiT, KRPA |
jak wyżej |
6. |
Użyczanie pracownikom lecznictwa odwykowego pomieszczeń i wyposażenia niezbędnych do prowadzenia terapii osób uzależnionych i współuzależnionych oraz realizacji programów terapeutycznych kierowanych do ich rodzin. |
Kierownik OPiT |
jak wyżej |
7. |
Kontynuacja działań dotyczących: · popularyzacji aktualnej wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień; · zakupu i dystrybucji materiałów informacyjno-edukacyjnych (broszury, ulotki itp.); · stałego monitoringu problemów uzależnień na terenie gminy. |
pracownicy OPiT, KRPA |
na bieżąco |
Komentarz:
Warunkiem skuteczności wszelkich działań podejmowanych na rzecz osób z problemem alkoholowym i członków ich rodzin jest zapewnienie dostępności do profesjonalnej i efektywnej terapii. Osoby prowadzące terapię uzależnienia i współuzależnienia od alkoholu zobowiązane są do doskonalenia zawodowego, a Gmina powinna dofinansowywać szkolenia terapeutów, odbywające się w ramach podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych. Powyższe wiąże się z faktem, że Narodowy Fundusz Zdrowia kładzie coraz większy nacisk na posiadanie certyfikatów ( zarówno specjalisty, jak i instruktora terapii uzależnień) i ilość zakontraktowanych świadczeń uzależnia od zaawansowania procesu kształcenia poszczególnych terapeutów.
ZADANIE NR 2
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Lp. |
Sposób realizacji zadania |
Realizator, współrealizator |
Termin realizacji |
1.
|
Podejmowanie działań zobowiązujących osoby uzależnione do podjęcia leczenia odwykowego: · przyjmowanie zgłoszeń dotyczących osób nadużywających alkoholu: · motywowanie członków rodzin do podjęcia terapii dla osób współuzależnionych; · prowadzenie rozmów motywujących osoby nadużywające alkoholu do podjęcia leczenia; · finansowanie badań wykonanych przez biegłych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego.
|
GKRPA |
na bieżąco |
2. |
Zwiększanie dostępności i skuteczności programów psychoterapii współuzależnienia prowadzonych w PTU - finansowanie programów terapii pogłębionej. |
Kierownik OPiT, pracownicy PTU |
cały rok |
3. |
Kontynuowanie oferty terapeutycznej kierowanej do DDA. |
Kierownik OPiT, pracownicy PTU |
cały rok |
4. |
Wspieranie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji związanej z przemocą w rodzinie ( materiały edukacyjne i informacyjne). |
pracownicy OPiT, KRPA |
na bieżąco |
5. |
Utrzymywanie bieżącej działalności Punktu Konsultacyjnego działającego w ramach Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: · udzielanie pomocy psychologicznej i prawnej: · koordynowanie pracy placówek tworzących interdyscyplinarny system pomocy ofiarom przemocy domowej; · kontynuacja realizacji programu „Dziecko pod parasolem prawa” poprzez udostępnianie „Niebieskiego Pokoju” do prowadzenia przesłuchań dzieci będących ofiarami bądź świadkami przestępstw; · wdrażanie programu korekcyjno – interwencyjnego dla sprawców przemocy domowej; · prowadzenie warsztatów umiejętności rodzicielskich przygotowujących do wychowywania bez przemocy;
|
Kierownik OPiT, pracownicy PKPR, GKRPA, Sąd Rejonowy w Piszu, Prokuratura Rejonowa w Piszu, PCPR, PPP-P |
cały rok |
6. |
Prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej dotyczącej zjawiska przemocy domowej - drukowanie ulotek, broszur, przekazywanie informacji do Piskiego Portalu Internetowego, Biuletynu Informacji Publicznej, organizowanie lokalnych kampanii edukacyjnych. |
pracownicy OPiT, PDK, GKRPA, MGBP |
na bieżąco |
7. |
Prowadzenie działań profilaktycznych w grupach podwyższonego ryzyka: a) organizacja i prowadzenie zajęć terapeutycznych dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w Świetlicy Wychowawczo – Terapeutycznej „Smurfy” : · opracowywanie indywidualnych diagnoz dzieci i ich sytuacji w rodzinach; · przygotowanie i realizacja indywidualnych programów terapeutycznych dla dzieci;
· organizowanie dożywiania dzieci. b) Organizowanie, połączonego z oddziaływaniami terapeutycznymi, wypoczynku zimowego i letniego dla dzieci i młodzieży. c) Podnoszenie kompetencji osób pracujących z dziećmi i młodzieżą – prowadzenie zajęć warsztatowych dla nauczycieli i wychowawców ukierunkowujących ich działania z zakresu profilaktyki. d) Wspieranie działań osób pracujących z ofiarami przemocy w rodzinie lub spotykających się z tym zjawiskiem w swojej pracy ( kuratorów, pedagogów, policjantów, pracowników socjalnych, lekarzy) poprzez dostarczanie aktualnych materiałów edukacyjnych. |
pracownicy OPiT, PPP-P
OPiT, UM, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, pracownicy OPiT, PPP-P
pracownicy OPiT, GKRPA, |
na bieżąco
ferie zimowe i okres wakacyjny II semestr roku szkolnego
na bieżąco
|
|
Komentarz:
Nadużywanie alkoholu przez jednego z członków rodziny destabilizuje funkcjonowanie całego systemu rodzinnego, rodzi poważne problemy i jest przyczyną cierpienia dorosłych i dzieci. Wszystkie osoby dorosłe potrzebują specjalistycznej pomocy i wsparcia ze względu na możliwość wystąpienia współuzależnienia, bądź zespołu zaburzeń przystosowania określanego syndromem DDA.
Wychowywanie się w rodzinie z problemem alkoholowym skutkuje szczególnie dramatycznymi konsekwencjami dla rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci. Żyją one w stanie chronicznego napięcia i stresu, w poczuciu braku bezpieczeństwa emocjonalnego i fizycznego, doświadczają wielu traumatycznych przeżyć, często są ofiarami przemocy ze strony najbliższych lub otoczenia. Dzieci te nie mogą liczyć na wsparcie i pomoc bliskich i dlatego organizowanie i udzielanie im pomocy z zewnątrz musi być jednym z priorytetowych zadań realizowanych w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
ZADANIE NR 3
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych
Lp. |
Sposób realizacji zadania |
Realizator, współrealizator |
Termin realizacji |
1.
|
A. Profilaktyka w szkole Prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowych profesjonalnych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży. |
pracownicy OPiT, PPP –P, pedagodzy szkolni, nauczyciele |
cały rok |
2. |
Podnoszenie umiejętności wychowawczych nauczycieli (szczególnie nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych) poprzez zorganizowanie szkolenia pn. „Trening umiejętności wychowawczych”, ukierunkowanego na: · wyposażenie uczestników zajęć w metody i techniki pracy integrujące zespół klasowy; · rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów i konfliktów; · modelowanie sposobu prowadzenia zajęć profilaktycznych. |
Kierownik OPiT, PPP - P |
w miarę potrzeb |
3. |
Pomoc w organizowaniu zaplecza metodycznego dotyczącego profilaktyki uzależnień - zaopatrywanie szkół w publikacje zwarte, plakaty, ulotki. |
pracownicy OPiT |
na bieżąco |
4. |
Organizowanie konkursów (plastycznych, teatralnych itp.) związanych z tematyką uzależnień. |
pracownicy OPiT |
w trakcie lokalnych imprez promujących zdrowy styl życia |
5. |
Utrzymywanie współpracy z lokalnymi mediami w ramach przedsięwzięć związanych z realizacją zadań PPiRPA. |
pracownicy OPiT, KRPA, |
na bieżąco |
1. |
B. Profilaktyka pozaszkolna Udział w regionalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych dotyczących problemów uzależnień. |
pracownicy OPiT, KRPA, |
na bieżąco |
2. |
Wspieranie działań środowiskowych o charakterze profilaktycznym kierowanych do dzieci i młodzieży i związanych z organizacją różnych form zajęć pozalekcyjnych (sportowych, rekreacyjnych). |
pracownicy OPiT, KRPA |
na bieżąco |
3. |
Kontynuacja programów profilaktyczno – wychowawczych w zakresie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży prowadzonych w świetlicach wiejskich – „Żyj zdrowo na sportowo”. |
UM, pracownicy OPiT, nauczyciele w-f, KRPA, |
cały rok |
4. |
Organizowanie lokalnych imprez dla dzieci, młodzieży i dorosłych promujących zdrowy styl życia (Piskie Dni Profilaktyki – czerwiec). |
pracownicy OPiT, UM, GKRPA |
na bieżąco |
5. |
Wspieranie działalności świetlic środowiskowych prowadzonych przez parafie Gminy Pisz.
|
pracownicy OPiT |
na bieżąco |
6. |
Wspieranie programów i przedsięwzięć o charakterze profilaktycznym, opracowanych i przygotowywanych przez młodzież i kierowanych do grup rówieśniczych (gazetki szkolne, spektakle teatralne, filmy edukacyjne) |
Kierownik OPiT, KRPA, |
na bieżąco |
7. |
Organizacja dożywiania dzieci uczestniczących w zajęciach wychowawczo – terapeutycznych i opiekuńczych.. |
pracownicy OPiT |
na bieżąco |
1. |
C. Działalność informacyjna i edukacyjna kierowana do osób dorosłych Podejmowanie działań edukacyjnych, kontrolnych i interwencyjnych kierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych w celu ograniczenia dostępności i przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia: · przeprowadzenie eksperymentu badawczego polegającego na próbie zakupu alkoholu przez osoby niepełnoletnie; · prowadzenie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych. |
KRPA |
cały rok |
2. |
Wdrażanie programów interwencyjno – profilaktycznych, typu „Interwencja profilaktyczna”, kierowanych do młodzieży upijającej się. |
pracownicy OPiT i PTU, KRPA, pedagodzy szkolni |
na bieżąco
|
3. |
Udział w regionalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych o treściach związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (festyny, pikniki, happeningi). |
pracownicy OPiT, GKRPPA |
na bieżąco
|
Komentarz:
Wszelkie działania zapobiegawcze będą tym bardziej skuteczne, im mocniej zintegrowany będzie system gminnej profilaktyki.
Powinien on więc zawierać jak najwięcej środowiskowych programów, czynnie angażujących wiele grup lokalnej społeczności (młodzież, rodziców, wychowawców, sprzedawców napojów alkoholowych, kierowców) w działania na rzecz ograniczania popytu na środki psychoaktywne.
ZADANIE NR 4
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Lp. |
Sposób realizacji zadania |
Realizator, współrealizator |
Termin realizacji |
1. |
Wspieranie placówek samorządowych oraz instytucji, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych, których działania statutowe wiążą się z problematyką profilaktyki uzależnień: · realizacja programów profilaktycznych, zaopatrzenie w materiały metodyczne i edukacyjne szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych; · wspieranie działań Piskiego Stowarzyszenia Wspierania Trzeźwości „Syriusz” , Stowarzyszenia „Miasto Jana” (udzielanie pomocy przy prowadzeniu Młodzieżowego Klubu Integracji Społecznej „Cafe Art”) i innych organizacji; · wspieranie ruchów samopomocowych, szczególnie AA, Al-anon i AL-ateen; · dofinansowywanie, organizowanych przez stowarzyszenia, imprez mających na celu propagowanie idei trzeźwości oraz zdrowego stylu życia; · zaopatrywanie w materiały informacyjne i edukacyjne: parafii i stowarzyszeń oraz KPP, MGOPS, MGOSiR, PDK, PCPR, PPP-P, MGBP. · organizowanie z ww. wspólnych przedsięwzięć profilaktyczno – edukacyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych. · współpraca z Sądem Rejonowym w Piszu, Prokuraturą Rejonową w Piszu, KPP, PCPR – budowanie sprawnego przepływu dostępnych danych dotyczących używania substancji psychoaktywnych i problemów przemocy w rodzinie.
|
Burmistrz Pisza, pracownicy OPiT, GKRPA |
cały rok |
2. |
Utrzymywanie systematycznej współpracy i wymiany doświadczeń z PARPA oraz Pełnomocnikiem Zarządu Województwa Warmińsko – Mazurskiego ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. |
Kierownik OPiT |
na bieżąco |
Komentarz:
Gmina może powierzyć wykonanie niektórych zadań programu organizacjom pozarządowym pod warunkiem, że w statucie tych organizacji znajdują się zapisy określające ich zaangażowanie w sprawy związane z rozwiązywaniem problemów alkoholowych. Bardzo ważnym partnerem Gminy w tym zakresie są stowarzyszenia i kluby abstynenckie, które powinny realizować szeroko rozumianą pracę socjoterapeutyczną wśród osób uzależnionych i ich rodzin, zapewniać integrację społeczną i przeciwdziałać tym samym wykluczeniu społecznemu.
ZADANIE NR 5
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 13 1 i 15 Ustawy o Wychowaniu w Trzeźwości i Przeciwdziałaniu Alkoholizmowi
Lp. |
Sposób realizacji zadania |
Realizator, współrealizator |
Termin realizacji |
1. |
Systematyczna kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz podejmowanie interwencji w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ww. Ustawy. |
KRPA |
na bieżąco |
2. |
Występowanie przed Sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w przypadku naruszenia przepisów określonych w ustawie. Uwaga: Powyższe zadanie jest realizowane przez KPP (zgodnie z Porozumieniem zawartym w dniu 16.03.2005 r. pomiędzy OPiT i KPP).
|
KPP |
na bieżąco |
|
ZADANIE NR 6
Wspieranie zatrudnienia socjalnego
Lp. |
Sposób realizacji zadania |
Realizator, współrealizator |
Termin realizacji |
1. |
Wspieranie działalności Klubu Integracji Społecznej, prowadzonego przez MGOPS, poprzez: · prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym; · zaopatrywanie w publikacje, broszury, ulotki dotyczące profilaktyki uzależnień i zdrowego stylu życia.
|
Kierownik OPiT, KRPA, Kierownik MGOPS |
na bieżąco |
Komentarz:
W opinii PARPA finansowanie funkcjonowania klubów integracji społecznej ze środków przeznaczonych na realizację gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych może być jedynie proporcjonalne do udziału w oferowanych przez nie zajęciach integracyjnych osób uzależnionych od alkoholu, po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego. Realizacja tego zadania może się również odbywać poprzez wspieranie klubów pracy.
ROZDZIAŁ III
1. Zasady finansowania działań związanych z realizacją PPiRPA w Gminie Pisz
Program realizowany jest głównie ze środków funduszy z rozdziału 85154 par.3030 - „Ochrona Zdrowia - Przeciwdziałanie Alkoholizmowi”.
Istnieje również możliwość wspierania programu ze środków instytucji pozarządowych, osób fizycznych, ofiarodawców, PARPA itp
2. Zasady wynagradzania członków KRPA w Piszu.
Ustala się następujące zasady wynagradzania członków KRPA:
1. Wynagrodzenie przysługuje członkom KRPA za uczestnictwo i pracę w posiedzeniach KRPA i powoływanych zespołach problemowych w wysokości 10% minimalnego, aktualnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującego w 2009 roku) za każde posiedzenie.
2. Potwierdzeniem uczestnictwa w posiedzeniu i pracach zespołów problemowych jest podpisana lista obecności, będąca jednocześnie podstawą do dokonania wypłaty wynagrodzenia.
Przewodniczący Rady
Stanisław Olender