SZKOLNA INTERWENCJA PROFILAKTYCZNA
Szkolna interwencja profilaktyczna to program, który służy przygotowaniu pracowników szkół do podejmowania działań wobec uczniów sięgających
na terenie szkoły po substancje psychoaktywne. Program jest rekomendowany przez tzw. instytucje centralne, tj. PARPA, KBPN, IPiN i ORE. Program został stworzony przez zespół Pracowni Profilaktyki Młodzieżowej „Pro-M” Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie (dr hab. Krzysztof Ostaszewski,
dr Katarzyna Okulicz-Kozaryn, dr Agnieszka Pisarska, mgr Anna Borucka)
w odpowiedzi na wzrost używania przez młodzież zarówno legalnych, jak
i nielegalnych substancji psychoaktywnych oraz obniżenie się wieku inicjacji stosowania tych substancji.
Adresaci programu:
● rady pedagogiczne szkół podstawowych i ponadpodstawowych;
● nauczyciele, którzy chcą prowadzić działania interwencyjne w swoich klasach.
Główne cele interwencji
- Z perspektywy ucznia z grupy ryzyka: zapobieganie dalszemu używaniu substancji psychoaktywnych przez ucznia poprzez podejmowanie przez szkołę działań interwencyjnych z udziałem rodziców i nastawionych na udzielenie pomocy oraz wsparcia, które polega na:
● utrzymaniu więzi z dzieckiem
● nawiązaniu przez szkołę współpracy z uczniem i rodzicami
● udzieleniu wsparcia rodzicom ucznia w rozwiązywaniu problemu - Z perspektywy społeczności szkolnej: zapobieganie problemom związanym
z używaniem substancji psychoaktywnych przez uczniów poprzez konsekwentne stosowanie procedury interwencji, które umacnia obowiązujące
w szkole zasady i normy. Składa się na to:
● wprowadzenie zmian o charakterze systemowym
● podjęcie decyzji przez radę pedagogiczną o stosowaniu metody interwencji
w szkole
● budowanie motywacji nauczycieli do rozwijania ich kompetencji zawodowych.
Program realizowano w:
Szkole Podstawowej Nr 1 w Piszu, Szkole Podstawowej nr 4 w Piszu i Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piszu.
Organizator: Ośrodek Profilaktyki i Terapii w Piszu
Realizator: Centrum Działań Profilaktycznych Wieliczka