Warsztaty multimedialne
W dniach 07-11.XII.2009 w piskich szkołach: Gminnym Zespole Szkół, Zespole Szkól Nr 1, Gimnazjum Nr 1, Zespole Szkół Katolickich, Zespole Szkół Zawodowych został przeprowadzony cykl zajęć edukacyjno-profilaktycznych ( 15 spotkań ) dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Spotkania prowadzone były w formie warsztatów multimedialnych przez KROKUS PRACOWNIĘ PROFILAKTYCZNĄ z Krakowa.
W zajęciach wzięło udział ok. 400 uczniów.
Temat 1 :
Konflikt/autoagresja - problem okresu młodzieńczego
Cel:
Nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych poprzez poznanie metody pozwalającej na konstruktywne rozwiązywanie problemów.
Osiągnięte efekty:
a) Zrozumienie istoty konfliktu, co go wywołuje, jakie powoduje skutki dla jednostki
b) Poznanie zasad i metod konstruktywnego rozwiązywania konfliktów
c) Poznanie najczęstszych sytuacji konfliktowych w życiu młodzieży w najważniejszych obszarach ich życia
d) Uświadomienie zagrożeń wynikający w monecie stosowania barier
e) Rozwijanie procesów samopoznania – rozpoznawanie negatywnych emocji takich jak złość
f) Autoagresja
g) Identyfikacja czynników i sygnałów wyzwalających złości
h) Przyswojenie wiedzy dotyczącej używania w swoim zachowaniu monitów i reduktorów
i) Trening kontroli złości
Temat 2.
Komunikacja interpersonalna w zapobieganiu zachowaniom agresywnych w szkole.
Cel:
Rozwijanie procesów samopoznania, krytycznego myślenia, uświadomienie zagrożeń w procesie komunikacji wynikających z agresji, pobudzanie do odkrywania w sobie nowych możliwości
Osiągnięte efekty:
uświadomienie znaczenia umiejętnego porozumiewania się między ludźmi.
- właściwe rozpoznawanie i stosowanie komunikatów niewerbalnych w relacjach interpersonalnych.
- znaczenie aktywnego słuchania.
- siła perswazji
- uzmysłowienie negatywnego wpływu barier komunikacyjnych na rozmówcę.
- postawa asertywna i jej wpływ na proces komunikacji.
- zachowanie właściwej komunikacji w kontaktach międzyludzkich.
- uwrażliwienie na potrzeby i prawa rozmówców w trakcie procesu komunikowania się.
TEMAT 3.
Wiem, kiedy i jak skutecznie odmówić!
Cel:
Przeciwdziałanie negatywnym wpływom otoczenia poprzez nabycie przez młodzież postawy asertywnej, dzięki której będą wyrażać w sposób bezpośredni swoje myśli, uczucia i poglądy.
Osiągnięte efekty:
a) Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presja rówieśniczą
b) Ćwiczenie umiejętności asertywnego odmawiania
c) Poznanie różnych sposobów odmawiania
d) Rozróżnienie skrajnych postaw nieasertywnych (agresywnej i uległej)
e) Nabycie umiejętności zamiany twierdzeń anty-asertywnym na pro-asertywne