Gminny Program Profilaktytki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2010 rok
Załącznik
do Uchwały Nr XLIV/525/10
Rady Miejskiej w Piszu
z dnia 16 marca 2010r.
PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
GMINY PISZ NA ROK 2010
S P I S T R E Ś C I
Wprowadzenie
Rozdział I
Cele i zadania.
Rozdział II
Sposób realizacji zadań.
Rozdział III
Zasady finansowania programu.
Zakończenie
Załącznik do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Pisz na 2010 rok – Diagnoza zjawiska sprzedaży napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim w Piszu.
WPROWADZENIE
„Problemy związane z alkoholem dotyczą różnych sfer naszego życia i powodują różne szkody (społeczne, zdrowotne, ekonomiczne) zarówno te wymierne, związane choćby z opieką zdrowotną, wypadkami drogowymi czy przestępczością, jak i te niewymierne (cierpienie i ból). Należy zdawać sobie sprawę z tego, że szkody te dotyczą zarówno kraju, społeczności lokalnej, jak i konkretnej rodziny. Dlatego polityka alkoholowa powinna obchodzić wszystkich…”[1]
W 2009 roku nasza gmina włączyła się aktywnie do ogólnopolskiej kampanii „Sprawdź czy twoje picie jest bezpieczne”. W ramach kampanii między innymi przeprowadzone zostały badania polegające na próbie zakupie alkoholu metodą „tajnego klienta”. Wyniki badań pokazują, że alkohol jest nadal łatwo dostępny dla młodzieży i nie ma problemu z jego nabyciem. W związku z powyższym działania podejmowane w ramach kampanii będą kontynuowane w roku bieżącym.
Podstawą prawną działań związanych z rozwiązywaniem problemów alkoholowych jest ustawa z dnia 26 października 1982 roku. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( tekst jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) oraz ustawa
z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. Nr 180, poz.1493).
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Piszu na rok 2010 jest podstawą do realizacji ustawowych zadań gminy w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie realizowanych w Piszu od 1997 roku.
Program zgodny jest z założeniami Narodowego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przyjętego na lata 2006-2010 oraz Wojewódzkiego Programu Problemów Alkoholowych w województwie warmińsko- mazurskim na lata 2008-2011.
„ Należy pamiętać, że jakość życia społeczności lokalnej wyznaczają nie tylko nowe drogi, oczyszczalnie ścieków, centra handlowe i szkoły ale również środowisko rodzinne, lokalne i zawodowe wolne od negatywnych konsekwencji picia alkoholu”.[2]
Objaśnienia skrótów stosowanych w niniejszym opracowaniu:
KRPA - Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Piszu
PPiRPA - Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Piszu
PARPA - Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
AA - Ruch Anonimowych Alkoholików
DDA – dorosłe dzieci alkoholików
Al-Anon - Ruch samopomocowy członków rodzin z problemem alkoholowym
Al.-Ateen - Ruch samopomocowy dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
KPP - Komenda Powiatowa Policji w Piszu
MGBP - Miejsko – Gminna Biblioteka Publiczna w Piszu
MGOPS - Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piszu
MGOSiR - Miejsko – Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Piszu
OPiT - Ośrodek Profilaktyki i Terapii w Piszu
PTU - Poradnia Terapii Uzależnień w Piszu
PCPR - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Piszu
PKPR - Punkt Konsultacyjny dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie
PDK - Piski Dom Kultury w Piszu
PPP-P - Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Piszu
UM - Urząd Miejski w Piszu
SM - Straż Miejska
Szkody dotyczące osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu zamieszkałych na terenie Gminie Pisz przedstawia niniejsza tabelka:
Rodzaj problemu alkoholowego |
Rodzaj szkód |
Wymiar problemu na terenie Gminy |
Uzależnienie od alkoholu
Szkody współmałżonków (partnerów) i innych, bliskich dorosłych
Szkody osób dorosłych wywodzących się z rodzin z problemem alkoholowym. |
Umieralność o 15 – 20 lat wcześniej niż średnia populacji, choroby somatyczne, niedożywienie, ubożenie, problemy w pracy, bezrobocie, konflikty w rodzinie
Współuzależnienie, choroby somatyczne, dysfunkcyjność i ubożenie rodzin z problemem alkoholowym, ofiary przemocy, problemy natury psychicznej i emocjonalnej.
Problemy emocjonalne, zdrowotne, objawy współuzależnienia. |
Około 300 osób trafiło do PTU ( poradnictwo, terapia indywidualna i grupowa ) W sumie PTU udzieliła 2365 porad. KRPA rozpatrzyła 129 wniosków (w tym 89 nowych zgłoszeń) oraz przeprowadziła 320 rozmów z osobami uzależnionymi i ich rodzinami.
Do Punktu Konsultacyjnego dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie zgłosiło się 179 osób.
Brak ścisłych danych, ale zjawisko to dotyka znacznej części społeczeństwa.
|
MGOPS, w 2009 roku, udzielił wsparcia materialnego 43 rodzinom z problemem alkoholowym ( liczącym łącznie 89 osób ), w tym 6 rodzinom ze środowisk wiejskich.
Naruszenia prawa i porządku publicznego przez pijących.
|
Wymiar problemu na terenie powiatu Piskiego- dane z KPP / brak danych szczegółowych dotyczących Gminy Pisz /. |
|||
2008 rok |
2009 rok |
|||
Nietrzeźwi kierujący: |
||||
Kierowanie pojazdem pod działaniem alkoholu, w tym: |
350 |
303 |
||
pojazdami mechanicznymi |
211 |
183 |
||
rowerami |
139 |
120 |
||
Przemoc w rodzinie: |
||||
Ilość interwencji domowych dotyczących przemocy w rodzinie |
266 |
223 |
||
Sprawcy przemocy pod wpływem alkoholu |
132 |
202 |
||
Sprawcy przemocy zatrzymani do wytrzeźwienia |
171 |
142 |
||
Ilość osób pokrzywdzonych w wyniku przemocy domowej |
468 |
380 |
||
Ilość postępowań dotyczących znęcania nad rodziną, (art. 207 kk) |
67 |
72 |
||
Osoby nietrzeźwe |
||||
Osoby zatrzymane do wytrzeźwienia / izolowane z miejsc publicznych / |
mężczyzn |
kobiet |
mężczyzn |
kobiet |
418 |
5 |
385 |
22 |
|
423 |
407 |
|||
Osoby niepełnoletnie zatrzymane pod wpływem alkoholu |
152 |
87 |
R O Z D Z I A Ł I
CELE I ZADANIA
Cele strategiczne:
- zapobieganie powstawaniu nowych problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych na terenie Gminy Pisz;
- zmniejszanie rozmiarów aktualnie istniejących problemów;
- kształtowanie wizerunku bezpiecznej gminy poprzez aktywną współpracę z KPP, ze szczególnym ukierunkowaniem na szybkie reagowanie w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców;
- rozszerzanie zakresu współpracy z KPP i SM w sprawach wynikających z realizacji zapisów Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Cele szczegółowe:
Modelowanie zdrowego stylu życia poprzez:
- wprowadzanie do szkół profesjonalnych programów profilaktycznych;
- stwarzanie alternatywnych, ciekawych możliwości spędzania wolnego czasu;
- rozszerzanie programów psychoprofilaktycznych dla młodzieży o różne formy zajęć sportowych;
- szkolenie nauczycieli i wychowawców przygotowujące do prowadzenia profesjonalnej i efektywnej pracy z dziećmi i młodzieżą;
- zmniejszanie szkód związanych z dysfunkcją rodzin z problemem alkoholowym poprzez obejmowanie profesjonalną opieką jak największej liczby dzieci i młodzieży.
- podejmowanie działań mających na celu integrację społeczną osób uzależnionych od alkoholu, będących w trakcie leczenia.
Przewidywane efekty:
- nauczyciele:
- potrafią organizować i prowadzić zajęcia o charakterze profilaktycznym, zgodnie z założeniami szkoły humanistycznej;
- znają metody i techniki integracji grupy klasowej, rozwiązywania problemów i konfliktów, interwencji profilaktycznej;
- młodzież:
- wyposażona jest w podstawowe umiejętności życiowe pozwalające zapobiegać podejmowaniu zachowań ryzykownych;
- rodzice:
- wyposażeni są w podstawową wiedzę dotyczącą prawidłowości rozwoju dziecka, potrzeb psychicznych dziecka i warunków niezbędnych do ich zaspokajania, znają zasady prawidłowej komunikacji z dziećmi i sposoby wyznaczania granic;
- znają instytucje, które mogą ich wspomóc w procesie wychowywania dzieci;
- wyposażeni są w podstawową wiedzę dotyczącą prawidłowości rozwoju dziecka, potrzeb psychicznych dziecka i warunków niezbędnych do ich zaspokajania, znają zasady prawidłowej komunikacji z dziećmi i sposoby wyznaczania granic;
- rodziny z problemem alkoholowym i dotknięte przemocą:
- uzyskują profesjonalną pomoc i wsparcie;
- potrafią „zatrzymać” przemoc;
- mają większą świadomość swoich praw.
Zadania
1) Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
2) Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
3) Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
4) Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
5) Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
6) Wspieranie zatrudnienia socjalnego przez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
R O Z D Z I A Ł I I
SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ
Osiągnięcie wyznaczonych celów oraz wypełnienie zadań będzie możliwe poprzez realizację działań, którymi są:
I ) PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
1. Założenia:
- propagowanie zdrowego i aktywnego stylu życia,
- wspieranie działań środowiskowych kierowanych do dzieci i młodzieży związanych z
organizacją różnych form zajęć pozalekcyjnych,
- wspieranie i inicjowanie działań edukacyjno-informacyjnych w zakresie zagrożeń
wynikających z używania środków psychoaktywnych skierowanych do całej społeczności,
a w szczególności nauczycieli, rodziców, młodzieży i kierowców,
- podnoszenie kwalifikacji nauczycieli i wychowawców w obszarze działań profilaktycznych,
- podejmowane działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych
oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności
napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku
życia.
2. Działania:
Profilaktyka w szkole
- Prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowych i opiekuńczo-
Wychowawczych profesjonalnych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
- Realizowanie programów kierowanych szczególnie do nauczycieli stażystów i
kontraktowych w celu : wyposażenia ich w aktywne metody pracy z grupą, rozwijania
umiejętności rozwiązywania problemów interpersonalnych, modelowania sposobu
prowadzenia zajęć profilaktycznych, np. “Trening umiejętności wychowawczych”.
- Pomoc w organizowaniu zaplecza metodycznego dot. profilaktyki uzależnień -
zaopatrywanie szkół w plakaty , ulotki i inne publikacje tematyczne.
- Organizacja konkursów plastycznych, teatralnych i innych o tematyce uzależnień.
- Współpraca z lokalnymi mediami w ramach przedsięwzięć związanych z realizacją
GPPiRPA.
Profilaktyka pozaszkolna
- Udział w regionalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych na temat czynników
ryzyka oraz sposobów zapobiegania uzależnieniom - „Zachowaj trzeźwy umysł”, kampanie na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców, kobiet w ciąży i inne.
- Wspieranie działań środowiskowych kierowanych do dzieci i młodzieży związanych
z organizacją różnych form zajęć pozalekcyjnych - zajęcia sportowe, rekreacyjne itp.
- Kontynuacja programów profilaktycznych w zakresie organizacji czasu wolnego dzieci
i młodzieży stanowiących alternatywę wobec używania substancji psychoaktywnych –
np. program „Żyj zdrowo”, „Ruch jest zdrowy i dla ciała i dla głowy”
- Organizowanie lokalnych imprez dla dzieci, młodzieży i dorosłych promujących zdrowy
styl życia.
- Wspieranie programów i przedsięwzięć profilaktycznych opracowywanych i realizowanych przez młodzież, skierowanych do grup rówieśniczych np.: gazetki, spektakle teatralne, filmy edukacyjne.
- Dożywianie dzieci uczestniczących w zajęciach wychowawczo-terapeutycznych.
Działalność informacyjna i edukacyjna skierowana do osób dorosłych
- Kontynuacja działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów
alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie
dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom
poniżej 18 roku życia:
a) eksperyment badawczy, próby zakupu alkoholu przez osoby pełnoletnie wyglądające na niepełnoletnie
b) kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
- Wdrażanie programów profilaktyczno-interwencyjnych dla młodzieży upijającej się np.:
„Interwencja profilaktyczna”.
- Uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na „picie szkodliwe”.
- Kampanie edukacyjne skierowane do społeczności lokalnej związane z profilaktyką
problemów alkoholowych, festyny, happeningi, pikniki, debaty w lokalnych mediach.
- Przeciwdziałanie nietrzeźwości kierowców:
a) lokalne i regionalne kampanie edukacyjne,
b) nawiązanie współpracy z ośrodkami szkolenia kierowców w zakresie włączenia do programów szkoleń problematyki alkoholowej,
c) dystrybucja materiałów edukacyjnych, zwłaszcza licznika trzeźwości,
d) współpraca z KPP w celu zwiększenia liczby kontroli kierowców pod względem trzeźwości,
e) wprowadzenie odpłatnych programów reedukacyjnych dla kierowców skierowanych przez sąd po zatrzymaniu za jazdę w stanie nietrzeźwości,
f) organizacja specjalistycznych szkoleń dla kandydatów na kierowców.
II) ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Założenia:
1 ) Pomoc i wsparcie dla rodzin dotkniętych problemem alkoholowym.
2 ) Pomoc terapeutyczna i rehabilitacyjna dla osób uzależnionych od alkoholu.
3 ) Podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z ludźmi uzależnionymi od alkoholu i ich
rodzinami.
4 ) Stałe monitorowanie problemów uzależnień na terenie gminy.
2. Działania:
1 ) Prowadzenie OPiT realizującego zadania GPPiRPA, w tym organizacja prac
KRPA.
2 ) Kontynuacja niezbędnych oddziaływań terapeutycznych poprzez finansowanie zajęć
w ramach terapii pogłębionej prowadzonych podczas realizacji następujących
programów:
a) terapia pogłębiona dla osób uzależnionych z okresem trzeźwienia min. 24 miesiące,
b) program rozwoju osobistego dla osób po ukończeniu terapii uzależnienia i współuzależnienia (grupa łączona),
c) konsultacje indywidualne programów rozwoju osobistego dla osób uzależnionych od alkoholu.
3 ) Dofinansowanie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji osób pracujących
z ludźmi uzależnionymi od alkoholu i ich rodzinami.
4 ) Przeszkolenie personelu lecznictwa odwykowego w kierunku wstępnego diagnozowania
zjawiska przemocy.
5 ) Użyczenie pracownikom lecznictwa odwykowego niezbędnych pomieszczeń
i wyposażenia do realizacji programów terapeutycznych.
6 ) Kontynuacja prac dotyczących:
a) popularyzacji nowoczesnej wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień,
b) zakupu i dystrybucji materiałów informacyjno-edukacyjnych - broszury, ulotki itp.,
c) stały monitoring problemów uzależnień na terenie gminy.
III) PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
1. Założenia:
1 ) Pomoc i wsparcie dla rodzin dotkniętych problemem przemocy.
2 ) Pomoc terapeutyczna i rehabilitacyjna dla sprawców przemocy w rodzinie.
3 ) Wspieranie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy i
krótkiej interwencji.
4 ) Koordynowanie współpracy instytucji i organizacji w gminie zajmujących się problemem
przemocy.
2. Działania:
1 ) Zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego.
Na Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych spoczywa obowiązek podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Przesłanki do wdrożenia takiego postępowania określa art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wskazując osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację nieletnich (…), systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny. Do zadań GKRPA w związku z powyższym należy:
a) przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu;
b) motywowanie członków rodziny do podjęcia terapii współuzależnienia;
c) wezwanie na rozmowę osoby , co do której wpłynęło zgłoszenie ( motywowanie do leczenia );
d) skierowanie takiej osoby na badanie przez biegłych w celu wydania opinii
w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazanie rodzaju zakładu leczniczego,
e) złożenie zawiadomienia o przestępstwie do Prokuratury Rejonowej w Piszu ( w przypadku uzyskania informacji o jego popełnieniu ).
W przypadku, gdy osoba wezwana ma rozpoznane uzależnienie od alkoholu i nie chce dobrowolnie podjąć leczenia GKRPA przygotowuje dokumentację związaną z postępowaniem sądowym i składa wniosek o wszczęcie postępowania do sądu rejonowego.
2 ) Zwiększenie dostępności i skuteczności programów psychoterapii współuzależnienia
prowadzonych w PTU dla członków rodzin (terapia pogłębiona).
3 ) Wdrożenie oferty terapeutycznej o charakterze terapeutyczno-rozwojowym dla DDA.
4 ) Wspieranie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy
i krótkiej interwencji – opracowywanie i przekazywanie im materiałów informacyjno-
edukacyjnych.
5 ) Finansowanie bieżącej działalności punktu konsultacyjnego działającego w ramach
Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie “Niebieska Linia” (pomoc
psychologiczna i prawna):
a) koordynowanie pracy placówek tworzących interdyscyplinarny system pomocy dla osób doznających przemocy domowej,
b) prowadzenie szkoleń związanych z wdrażaniem procedury “Niebieskich Kart”, dla służb socjalnych, nauczycieli, pedagogów, policji, GKRPA,
c) kontynuacja realizacji programu pn. „Dziecko pod parasolem prawa” (NIEBIESKI POKÓJ działający w OPiT jako miejsce służące do przesłuchiwania dzieci będących ofiarami i świadkami przestępstw ),
d) warsztaty umiejętności rodzicielskich przygotowujące rodziców do wychowania dzieci bez przemocy.
6 ) Prowadzenie powszechnej działalności edukacyjno-informacyjnej - ulotki , broszury,
przekazywanie informacji do prasy lokalnej, Piskiego Portalu Internetowego, Biuletynu
Informacji Publicznej. Organizowanie lokalnych kampanii informacyjno -edukacyjnych.
7 ) Prowadzenie profilaktyki w grupach podwyższonego ryzyka:
a) organizacja zajęć terapeutycznych dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych Świetlica Wychowawczo-Terapeutyczna “Smurfy” realizująca takie zadania jak:
- sporządzanie diagnozy indywidualnej dziecka i jego sytuacji rodzinnej i szkolnej,
- prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych zgodnie z programem,
- przygotowanie i realizacja indywidualnych programów rozwojowo-terapeutycznych dla
dzieci,
- prowadzenie dokumentacji pracy z dzieckiem,
- dożywianie dzieci;
b) wdrażanie nowoczesnych metod pracy z grupą – zajęcia warsztatowe dla nauczycieli i wychowawców;
c) organizowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży z programem terapeutycznym;
d) podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z ofiarami przemocy lub spotykających się z tym zjawiskiem w swojej pracy ( interdyscyplinarne szkolenia dla kuratorów, pedagogów, policjantów, pracowników socjalnych, lekarzy oraz członków GKRPA).
IV) WSPÓŁDZIAŁANIE Z INSTYTUCJAMI I ORGANIZACJAMI
1. Założenia:
1 ) Wspieranie placówek samorządowych oraz instytucji, stowarzyszeń i organizacji
pozarządowych realizujących swoje działania statutowe związane z profilaktyką i
rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz koordynowanie współpracy tych
placówek.
2 ) Tworzenie planów pracy i programów zgodnych z założeniami „Wojewódzkiego
Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Województwie
Warmińsko-Mazurskim na lata 2008-2011”.
2. Działania:
1 ) Wspieranie placówek samorządowych oraz instytucji, stowarzyszeń i organizacji
pozarządowych realizujących działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem
problemów alkoholowych :
a) realizacja programów profilaktycznych, zaopatrzenie w materiały metodyczne i edukacyjne szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
b) wspieranie działań Piskiego Stowarzyszenia Wspierania Trzeźwości “Syriusz” , Stowarzyszenia „Miasto Jana” (udzielanie pomocy przy prowadzeniu Młodzieżowego Klubu Integracji Społecznej „Cafe-Art.” oraz wspieranie: AA, AL-anon i AL-ateen.
c) dofinansowanie organizowanych przez stowarzyszenia imprez mających na celu propagowanie idei trzeźwości oraz zdrowego stylu życia społeczności lokalnej,
d) współpraca z SM, MGOPS, MGBP, MGOSiR, PDK, Parafiami, Stowarzyszeniami – zaopatrzenie w materiały edukacyjne, organizacja wspólnych przedsięwzięć profilaktyczno-edukacyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych,
e) współpraca z Sądem Rejonowym w Piszu , Prokuraturą Rejonową w Piszu, KPP, PCPR – szkolenia pracowników, budowanie między instytucjami sprawnego systemu przepływu danych, dotyczących problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych i przemocy w rodzinie.
2 ) Wymiana doświadczeń i systematyczna współpraca z PARPA oraz Pełnomocnikiem
Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego ds. Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych.
V) PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W ART. 131 i 15 USTAWY O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI.
1. Założenia
Dbałość o przestrzeganie w Gminie Pisz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2. Działania:
1 ) Systematyczna kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz podejmowanie
interwencji w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2 ) Występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w przypadku
naruszenia przepisów określonych w ustawie.
Uwaga: Zadanie jest realizowane przez KPP w Piszu zgodnie
z porozumieniem zawartym w dniu 16.03.2005r. pomiędzy OPiT i KPP.
VI) WSPIERANIE ZATRUDNIENIA SOCJALNEGO
Wspieranie działalności Klubu Integracji Społecznej, prowadzonego przez MGOPS poprzez: prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym, zaopatrywanie w publikacje, broszury, ulotki dotyczące profilaktyki uzależnień i zdrowego stylu życia.
ROZDZIAŁ III
ZASADY FINANSOWANIA
działań związanych z realizacją GPPiRPA
I) Program realizowany jest głównie dzięki funduszom z rozdziału 85154 par. 3030 –
„Ochrona zdrowia – Przeciwdziałanie Alkoholizmowi”.
Istnieje również możliwość wspierania programu ze środków instytucji pozarządowych, osób fizycznych, ofiarodawców, PARPA itp.
II) Zasady wynagradzania członków GKRPA.
Ustala się następujące zasady wynagradzania członków KRPA:
- Wynagrodzenie przysługuje członkom KRPA za uczestnictwo i pracę w posiedzeniach KRPA i powoływanych zespołach problemowych w wysokości 10% minimalnego, aktualnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującego w 2010 roku) za każde posiedzenie.
- Potwierdzeniem uczestnictwa w posiedzeniu i pracach zespołów problemowych jest podpisana lista obecności, będąca jednocześnie podstawą do dokonania wypłaty wynagrodzenia.
Z A K O Ń C Z E N I E
Program został opracowany przez GKRPA. Realizatorem programu będzie OPiT, GKRPA oraz współpracujące instytucje i organizacje.
Przewodniczący Rady
Stanisław Olender