PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH GMINY PISZ NA ROK 2011
Załącznik
do Uchwały Nr VII /59 / 11
Rady Miejskiej w Piszu
z dnia 8 kwietnia 2011r.
PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
GMINY PISZ NA ROK 2011
S P I S T R E Ś C I
Wprowadzenie
Rozdział I
Cele i zadania.
Rozdział II
Sposób realizacji zadań.
Rozdział III
Zasady finansowania programu.
Zakończenie
WPROWADZENIE
„Działania profilaktyczne to te, które stwarzają człowiekowi okazję do aktywnego uczestnictwa w gromadzeniu doświadczeń powodujących wzrost jego zdolności do radzenia sobie w potencjalnie trudnych sytuacjach życiowych” - Gerard Edwards
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Piszu na rok 2011 określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych związanych z używaniem alkoholu i narkotyków. W tym obszarze działań Gmina Pisz należy do Ogólnopolskiej Sieci Gmin Wiodących.
Program przedstawia zadania własne gminy wynikające z art. 4 a Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z treścią tej ustawy zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, a w szczególności:
- tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu;
- działalność wychowawczą i informacyjną;
- ograniczanie dostępności do alkoholu;
- leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu;
- zapobieganie negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwanie oraz przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
Program ten zawiera równocześnie zadania własne gminy w obszarze profilaktyki i terapii narkomanii zapisane w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz działania w ramach lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie – zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (przy czym działania z tego zakresu realizowane są w nasze gminie już od 1997 roku).
Punktem wyjścia do zaplanowania strategii działań profilaktycznych w bieżącym roku są wyniki „Diagnozy problemów dotyczących zjawiska spożywania alkoholu, zażywania narkotyków, nikotyny oraz występowania przemocy wśród dzieci i młodzieży w Piszu”, przeprowadzonej przez korporację badawczą „Pretendent” z Wrocławia. Na ich podstawie można pokusić się o stwierdzenie, że podejmowane dotąd działania profilaktyczne są właściwe i należy je kontynuować.
Objaśnienia skrótów stosowanych w niniejszym opracowaniu:
KRPA - Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Piszu
PPiRPA - Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Piszu
PARPA - Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
AA - Ruch Anonimowych Alkoholików
DDA - Dorosłe Dzieci Alkoholików
Al-Anon - Ruch samopomocowy członków rodzin z problemem alkoholowym
Al.-Ateen - Ruch samopomocowy dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
KPP - Komenda Powiatowa Policji w Piszu
MGBP - Miejsko – Gminna Biblioteka Publiczna w Piszu
MGOPS - Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piszu
MGOSiR - Miejsko – Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Piszu
OPiT - Ośrodek Profilaktyki i Terapii w Piszu
PTU - Poradnia Terapii Uzależnień w Piszu
PCPR - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Piszu
PKPR - Punkt Konsultacyjny dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie
PDK - Piski Dom Kultury w Piszu
PPP-P - Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Piszu
UM - Urząd Miejski w Piszu
SM - Straż Miejska w Piszu
Szkody w roku 2010, dotyczące osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu zamieszkałych na terenie Gminie Pisz przedstawia niniejsza tabelka:
Rodzaj problemu alkoholowego |
Rodzaj szkód |
Wymiar problemu na terenie Gminy |
Uzależnienie od alkoholu
Szkody współmałżonków (partnerów) i innych, bliskich dorosłych
Szkody osób dorosłych wywodzących się z rodzin z problemem alkoholowym. |
Umieralność o 15 – 20 lat wcześniej niż średnia populacji, choroby somatyczne, niedożywienie, ubożenie, problemy w pracy, bezrobocie, konflikty w rodzinie
Współuzależnienie, choroby somatyczne, dysfunkcyjność i ubożenie rodzin z problemem alkoholowym, ofiary przemocy, problemy natury psychicznej i emocjonalnej.
Problemy emocjonalne, zdrowotne, objawy współuzależnienia. |
Około 500 osób trafiło do PTU ( poradnictwo, terapia indywidualna i grupowa ) W sumie PTU udzieliła 3000 porad. KRPA rozpatrzyła 106 wniosków (w tym 88 nowych zgłoszeń) oraz przeprowadziła 329 rozmów z osobami uzależnionymi i ich rodzinami.
Do Punktu Konsultacyjnego dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie zgłosiło się 87 osób.
Brak ścisłych danych, ale zjawisko to dotyka znacznej części społeczeństwa.
|
MGOPS, w 2010 roku, udzielił wsparcia materialnego 39 rodzinom z problemem alkoholowym ( liczącym łącznie 74 osoby ), w tym 6 rodzinom ze środowisk wiejskich. Na pomoc tym rodzinom przekazano kwotę ok. 82 tysiące złotych.
Naruszenia prawa i porządku publicznego przez pijących.
|
Wymiar problemu na terenie powiatu Piskiego- dane z KPP / brak danych szczegółowych dotyczących Gminy Pisz /. |
|||
2009 rok |
2010 rok |
|||
Nietrzeźwi kierujący: |
||||
Kierowanie pojazdem pod działaniem alkoholu, w tym: |
303 |
256 |
||
pojazdami mechanicznymi |
183 |
149 |
||
rowerami |
120 |
107 |
||
Przemoc w rodzinie: |
||||
Ilość interwencji domowych dotyczących przemocy w rodzinie |
223 |
277 |
||
Sprawcy przemocy pod wpływem alkoholu |
202 |
251 |
||
Sprawcy przemocy zatrzymani do wytrzeźwienia |
142 |
170 |
||
Ilość osób pokrzywdzonych w wyniku przemocy domowej |
380 |
454 |
||
Ilość postępowań dotyczących znęcania nad rodziną, (art. 207 kk) |
72 |
62 |
||
Osoby nietrzeźwe |
||||
Osoby zatrzymane do wytrzeźwienia / izolowane z miejsc publicznych / |
mężczyzn |
kobiet |
mężczyzn |
kobiet |
385 |
22 |
286 |
22 |
|
407 |
308 |
|||
Osoby niepełnoletnie zatrzymane pod wpływem alkoholu |
87 |
110 |
R O Z D Z I A Ł I
CELE I ZADANIA
Cele strategiczne:
- profilaktyka problemów alkoholowych - kontynuowanie prowadzonych już
i podejmowanie nowych działań o charakterze informacyjnym i psycho-
edukacyjnym w oparciu o wyniki profesjonalnej diagnozy przeprowadzonej
przez korporację badawczą „Pretendent” z Wrocławia w ostatnim kwartale
2010 roku.
- podejmowanie współpracy z KPP i SM w zakresie kształtowania wizerunku
bezpiecznej gminy, ze szczególnym uwzględnieniem działań związanych
z ochroną osób doznających przemocy w rodzinie;
- opracowanie procedur współpracy z KPP i SM w sprawach wynikających
z realizacji zapisów Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi oraz Ustawy o przeciwdziałaniu w rodzinie.
Cele szczegółowe:
- Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym:
- kształcenie i doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów oraz radzenia sobie ze zjawiskami przemocy – eliminowanie zachowań agresywnych;
- wdrażanie do prawidłowego pojmowania norm zachowania społecznego i utożsamiania się z nimi;
- dążenie do tworzenia modelu człowieka szczęśliwego – wszelkie nałogi są zazwyczaj pochodną przeżywanego dyskomfortu psychicznego;
2. Promowanie zdrowego stylu życia:
- wspomaganie zdrowia psychicznego i fizycznego poprzez kształcenie umiejętności i nawyków ruchowych i wskazywanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego;
- stwarzanie możliwości udziału w zajęciach o charakterze sportowo – rekreacyjnym;
3. Kształtowanie umiejętności ważnych psychologicznie i społecznie:
- kształcenie i doskonalenie zdolności interpersonalnych związanych z zachowaniem się w różnych sytuacjach zagrożenia, kształcenie umiejętności obrony siebie i własnego zdania, mówienia i przyjmowania „Nie” (asertywność);
4. Wzmacnianie poczucia własnej wartości i tożsamości:
- uczenie świadomego decydowania o sobie i ponoszenia konsekwencji własnych decyzji;
- wyrabianie poczucia tożsamości i własnej wartości, wiary w siebie i własne możliwości;
5. Zapobieganie uzależnieniom, szczególnie poprzez wspieranie czynników chroniących ( działań rodziny, szkoły, instytucji i stowarzyszeń oferującym młodzieży alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego).
6. Zmniejszanie szkód związanych z dysfunkcją rodzin z problemem alkoholowym poprzez obejmowanie profesjonalną opieką jak największej liczby dzieci i młodzieży.
7. Podejmowanie działań mających na celu integrację społeczną osób uzależnionych od alkoholu, będących w trakcie leczenia.
Przewidywane efekty:
v nauczyciele:
- potrafią organizować i prowadzić zajęcia o charakterze profilaktycznym, uzyskują uprawnienia do prowadzenia profesjonalnych programów profilaktycznych:
- znają metody i techniki umożliwiające wspieranie uczniów w samopoznaniu i samoocenie, budowaniu poczucia własnej wartości, integracji grupy klasowej, rozwiązywania problemów i konfliktów, interwencji profilaktycznej;
v młodzież:
- korzysta z organizowanych form spędzania aktywnie czasu wolnego;
- zna osoby i instytucje, do których może zwrócić się o pomoc w trudnych sytuacjach życiowych
- wyposażana jest w podstawowe umiejętności życiowe pozwalające zapobiegać podejmowaniu zachowań ryzykownych
v rodzice:
- wyposażeni są w podstawową wiedzę dotyczącą prawidłowości rozwoju dziecka, potrzeb psychicznych dziecka i warunków niezbędnych do ich zaspokajania, znają zasady prawidłowej komunikacji z dziećmi i sposoby wyznaczania granic;
- znają instytucje, które mogą ich wspomóc w procesie wychowywania dzieci;
v rodziny z problemem alkoholowym i dotknięte przemocą:
- uzyskują profesjonalną pomoc i wsparcie;
- potrafią „zatrzymać” przemoc;
- mają większą świadomość swoich praw.
Zadania
1) Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
2) Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
3) Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
4) Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
5) Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
6) Wspieranie zatrudnienia socjalnego przez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
R O Z D Z I A Ł I I
SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ
Osiągnięcie wyznaczonych celów oraz wypełnienie zadań będzie możliwe poprzez realizację działań ujętych w niżej wymienionych obszarach:
I. PROFILAKTYKA
Profilaktyka w szkole
a) Prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowych i opiekuńczo- wychowawczych profesjonalnych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży (wyniki przeprowadzonej diagnozy wskazują wyraźnie na zapotrzebowanie młodzieży na tego typu oddziaływania profilaktyczne).
b) Realizowanie programów rozwijających umiejętności i kompetencje wychowawcze nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem: wyposażania pedagogów w aktywne metody pracy z grupą, rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów interpersonalnych, modelowania sposobu prowadzenia zajęć profilaktycznych (jest to szczególnie ważne ze względu na fakt, że młodzież nie wskazuje nauczycieli, ani tym bardziej pedagogów szkolnych, jako tych, do których chciałaby zwracać się w trudnych dla siebie sytuacjach).
c) Pomoc w organizowaniu zaplecza metodycznego dotyczącego profilaktyki uzależnień - zaopatrywanie szkół i placówek w plakaty , ulotki i inne publikacje tematyczne.
d) Organizacja konkursów plastycznych, teatralnych i innych o tematyce uzależnień.
e) Współpraca z lokalnymi mediami w ramach przedsięwzięć związanych z realizacją GPPiRPA.
Profilaktyka pozaszkolna
a) Udział w regionalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych na temat czynników ryzyka oraz sposobów zapobiegania uzależnieniom.
b) Wspieranie działań środowiskowych kierowanych do dzieci i młodzieży związanych z organizacją alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego ( zajęcia sportowe, rekreacyjne itp.).
c) Kontynuacja realizowanych już programów profilaktycznych promujących zdrowy styl życia ( „Żyj zdrowo”, „Ruch jest zdrowy i dla ciała i dla głowy” i inne).
d) Organizowanie lokalnych imprez dla dzieci, młodzieży i dorosłych promujących zdrowy styl życia.
e) Wspieranie programów i przedsięwzięć profilaktycznych opracowywanych i realizowanych przez młodzież, skierowanych do grup rówieśniczych np.: gazetki, spektakle teatralne, filmy edukacyjne.
f) Dożywianie dzieci uczestniczących w zajęciach wychowawczo-terapeutycznych.
Działalność informacyjna i edukacyjna skierowana do osób dorosłych
a) Kontynuacja działań edukacyjnych kierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia (analiza wypowiedzi dzieci i młodzieży w prowadzonych badaniach wskazuje, że nie mają oni większych problemów z zakupem napojów alkoholowych - dotyczy to szczególnie supermarketów oraz lokali, w których organizowane są dyskoteki):
- eksperyment badawczy, próby zakupu alkoholu przez osoby pełnoletnie wyglądające na niepełnoletnie
- kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
b) Wdrażanie programów profilaktyczno-interwencyjnych dla młodzieży upijającej się np.: „Interwencja profilaktyczna”.
c) Uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na „picie szkodliwe”.
d) Kampanie edukacyjne skierowane do społeczności lokalnej związane z profilaktyką problemów alkoholowych, festyny, happeningi, pikniki, debaty w lokalnych mediach.
e) Przeciwdziałanie nietrzeźwości kierowców:
- lokalne i regionalne kampanie edukacyjne,
- nawiązanie współpracy z ośrodkami szkolenia kierowców w zakresie włączenia do programów szkoleń problematyki alkoholowej,
- dystrybucja materiałów edukacyjnych, zwłaszcza licznika trzeźwości,
- współpraca z KPP i SM w celu zwiększenia liczby kontroli kierowców pod względem trzeźwości,
- wprowadzenie odpłatnych programów reedukacyjnych dla kierowców skierowanych przez sąd po zatrzymaniu za jazdę w stanie nietrzeźwości,
- organizacja specjalistycznych szkoleń dla kandydatów na kierowców.
II. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Założenia:
1 ) Pomoc i wsparcie dla rodzin dotkniętych problemem alkoholowym.
2 ) Pomoc terapeutyczna i rehabilitacyjna dla osób uzależnionych od alkoholu.
3) Podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z ludźmi uzależnionymi od alkoholu i ich rodzinami.
4 ) Stałe monitorowanie problemów uzależnień na terenie gminy.
2. Działania:
1 ) Prowadzenie OPiT realizującego zadania GPPiRPA, w tym organizacja prac KRPA.
2 ) Kontynuacja niezbędnych oddziaływań terapeutycznych poprzez finansowanie zajęć
w ramach terapii pogłębionej prowadzonych podczas realizacji następujących
programów:
a) terapia pogłębiona dla osób uzależnionych z okresem trzeźwienia min. 24 miesiące,
b) program rozwoju osobistego dla osób po ukończeniu terapii uzależnienia i współuzależnienia (grupa łączona),
c) konsultacje indywidualne programów rozwoju osobistego dla osób uzależnionych od alkoholu.
3 ) Dofinansowanie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji osób pracujących z ludźmi uzależnionymi od alkoholu i ich rodzinami.
4 ) Przeszkolenie personelu lecznictwa odwykowego w kierunku wstępnego diagnozowania zjawiska przemocy.
5 ) Użyczenie pracownikom lecznictwa odwykowego niezbędnych pomieszczeń i wyposażenia do realizacji programów terapeutycznych.
6 ) Kontynuacja prac dotyczących:
a) popularyzacji nowoczesnej wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień,
b) zakupu i dystrybucji materiałów informacyjno-edukacyjnych - broszury, ulotki itp.,
c) stały monitoring problemów uzależnień na terenie gminy.
III. PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
1. Założenia:
1 ) Pomoc i wsparcie dla rodzin dotkniętych problemem przemocy.
2 ) Pomoc terapeutyczna i rehabilitacyjna dla sprawców przemocy w rodzinie.
3 ) Wspieranie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji.
4 ) Współpraca z instytucjami i organizacjami w gminie zajmującymi się problemem przemocy w ramach prac zespołu interdyscyplinarnego.
2. Działania:
1 ) Zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego.
Na Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych spoczywa obowiązek podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Przesłanki do wdrożenia takiego postępowania określa art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wskazując osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację nieletnich (…), systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny.
Do zadań GKRPA w związku z powyższym należy:
a) przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu;
b) motywowanie członków rodziny do podjęcia terapii współuzależnienia;
c) wezwanie na rozmowę osoby , co do której wpłynęło zgłoszenie ( motywowanie
do leczenia );
d) skierowanie takiej osoby na badanie przez biegłych w celu wydania opinii
w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazanie rodzaju zakładu leczniczego,
e) złożenie zawiadomienia o przestępstwie do Prokuratury Rejonowej w Piszu ( w przypadku uzyskania informacji o jego popełnieniu ).
W przypadku, gdy osoba wezwana ma rozpoznane uzależnienie od alkoholu i nie chce dobrowolnie podjąć leczenia GKRPA przygotowuje dokumentację związaną z postępowaniem sądowym i składa wniosek o wszczęcie postępowania do sądu rejonowego.
2 ) Zwiększenie dostępności i skuteczności programów psychoterapii współuzależnienia prowadzonych w PTU dla członków rodzin (terapia pogłębiona).
3 ) Wdrożenie oferty terapeutycznej o charakterze terapeutyczno-rozwojowym dla DDA.
4 ) Wspieranie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy
i krótkiej interwencji – opracowywanie i przekazywanie materiałów informacyjno- edukacyjnych.
5 ) Finansowanie bieżącej działalności punktu konsultacyjnego działającego
w ramach Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie “Niebieska
Linia” (pomoc psychologiczna i prawna):
a) prowadzenie szkoleń związanych z wdrażaniem procedury “Niebieskich Kart”, dla służb socjalnych, nauczycieli, pedagogów, policji, KRPA,
b) kontynuacja realizacji programu pn. „Dziecko pod parasolem prawa” (NIEBIESKI POKÓJ działający w OPiT jako miejsce służące do przesłuchiwania dzieci będących ofiarami i świadkami przestępstw ),
c) warsztaty umiejętności rodzicielskich przygotowujące rodziców do wychowania dzieci bez przemocy.
6 ) Prowadzenie powszechnej działalności edukacyjno-informacyjnej - ulotki , broszury, przekazywanie informacji do prasy lokalnej, Piskiego Portalu Internetowego, Biuletynu Informacji Publicznej.
7 ) Organizowanie lokalnych kampanii informacyjno -edukacyjnych.
8 ) Prowadzenie profilaktyki w grupach podwyższonego ryzyka:
a) prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w ramach Świetlicy Wychowawczo-Terapeutycznej “Smurfy”
b) organizowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży z programem terapeutycznym;
9) Podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z ofiarami przemocy lub spotykających się
z tym zjawiskiem w swojej pracy ( interdyscyplinarne szkolenia dla kuratorów,
pedagogów, policjantów, pracowników socjalnych, lekarzy oraz członków KRPA).
IV. WSPÓŁDZIAŁANIE Z INSTYTUCJAMI I ORGANIZACJAMI
1. Założenia:
1 ) Wspieranie placówek samorządowych oraz instytucji, stowarzyszeń i organizacjipozarządowych realizujących swoje działania statutowe związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz koordynowanie współpracy tych placówek.
2 ) Tworzenie planów pracy i programów zgodnych z założeniami „Wojewódzkiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Województwie Warmińsko-Mazurskim na lata 2008-2011”.
2. Działania:
1 ) Wspieranie placówek samorządowych oraz instytucji, stowarzyszeń i organizacji
pozarządowych realizujących działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem
problemów alkoholowych :
a) realizacja programów profilaktycznych, zaopatrzenie w materiały metodyczne i edukacyjne szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
b) wspieranie działań Piskiego Stowarzyszenia Wspierania Trzeźwości “Syriusz” , Stowarzyszenia „Miasto Jana” (udzielanie pomocy przy prowadzeniu Młodzieżowego Klubu Integracji Społecznej „Cafe-Art.” oraz wspieranie: AA, AL-anon i AL-ateen.
c) dofinansowanie organizowanych przez stowarzyszenia imprez mających na celu propagowanie idei trzeźwości oraz zdrowego stylu życia społeczności lokalnej,
d) współpraca z SM, MGOPS, MGBP, MGOSiR, PDK, Parafiami, Stowarzyszeniami – zaopatrzenie w materiały edukacyjne, organizacja wspólnych przedsięwzięć profilaktyczno-edukacyjnych na rzecz dzieci, młodzieżyi dorosłych,
e) współpraca z Sądem Rejonowym w Piszu , Prokuraturą Rejonową w Piszu, KPP, PCPR – szkolenia pracowników, budowanie między instytucjami sprawnego systemu przepływu danych, dotyczących problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych i przemocy w rodzinie.
2 ) Wymiana doświadczeń i systematyczna współpraca z PARPA oraz Pełnomocnikiem
Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego ds. Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych.
V. PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW
OKREŚLONYCH W ART. 131 i 15 USTAWY O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI
I PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI.
1. Założenia
Dbałość o przestrzeganie w Gminie Pisz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2. Działania:
1 ) Systematyczna kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz podejmowanie interwencji w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2 ) Występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w przypadku naruszenia przepisów określonych w ustawie.
Uwaga: Zadanie to jest realizowane przez KPP w Piszu zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 16.03.2005r. pomiędzy OPiT i KPP.
VI. WSPIERANIE ZATRUDNIENIA SOCJALNEGO
Wspieranie działalności Klubu Integracji Społecznej, prowadzonego przez MGOPS poprzez: prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym, zaopatrywanie w publikacje, broszury, ulotki dotyczące profilaktyki uzależnień i zdrowego stylu życia.
R O Z D Z I A Ł III
ZASADY FINANSOWANIA DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z REALIZACJĄ GPPiRPA.
I) Program realizowany jest głównie dzięki funduszom z rozdziału 85154 par. 3030 – „Ochrona zdrowia – Przeciwdziałanie Alkoholizmowi”.
Istnieje również możliwość wspierania programu ze środków instytucji pozarządowych, osób fizycznych, ofiarodawców, PARPA itp.
II) Zasady wynagradzania członków KRPA.
Ustala się następujące zasady wynagradzania członków KRPA:
- Wynagrodzenie przysługuje członkom KRPA za uczestnictwo i pracę w posiedzeniach KRPA i powoływanych zespołach problemowych w wysokości 10% minimalnego, aktualnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującego w 2011 roku) za każde posiedzenie.
- Potwierdzeniem uczestnictwa w posiedzeniu i pracach zespołów problemowych jest podpisana lista obecności, będąca jednocześnie podstawą do dokonania wypłaty wynagrodzenia.
Z A K O Ń C Z E N I E
Program został opracowany przez KRPA. Realizatorem programu będzie OPiT, KRPA oraz współpracujące instytucje i organizacje.
Przewodnicząca Rady
Lilla Bednarek