Projekt Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Gminy Pisz na rok 2012
Załącznik
do Uchwały Nr ……….
Rady Miejskiej w Piszu
z dnia …………………
PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
GMINY PISZ NA ROK 2012
S P I S T R E Ś C I
Wprowadzenie ……………………………………………………………………. 3
Rozdział I ………………………………………………………………………... 9
Cele i zadania.
Rozdział II ……………………………………………………………………….. 12
Sposób realizacji zadań.
Rozdział III ……………………………………………………………………… 21
Zasady finansowania programu.
Zakończenie ……………………………………………………………………... 21
WPROWADZENIE
„Kiedy potrzeby uczuciowe dziecka nie są zaspokojone, wtedy poprzez złe zachowanie domaga się uwagi. Tym sposobem zadaje rodzicom pytanie. Czy mnie kochasz?”
R. Campbell
„Warunkiem skutecznej profilaktyki jest włączanie rodziców oraz innych dorosłych
/ nauczycieli / do programów adresowanych do dzieci i młodzieży”.
J. Szymańska
Opracowany na 2012 rok Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych określa lokalną strategię w zakresie profilaktyki , a także minimalizacji szkód społecznych związanych z używaniem alkoholu i narkotyków. Różnorodność i skuteczność podejmowanych dotąd działań sprawiły, że w tym obszarze Gmina Pisz należy do Ogólnopolskiej Sieci Gmin Wiodących. Planowane na 2012 rok działania są więc kontynuacją wszystkich tych zadań, które prowadzono w latach poprzednich.
Zgodnie z zapisami art. 4 a Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zadania własne gminy w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej i powinny one koncentrować się na:
- tworzeniu warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu;
- działalności wychowawczej i informacyjnej;
- ograniczaniu dostępności do alkoholu;
- leczeniu, rehabilitacji i reintegracji osób uzależnionych od alkoholu;
- zapobieganiu negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwaniu
- przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
W programie tym ujęto równocześnie zadania własne gminy podejmowane w obszarze lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, co z kolei określa ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Warto w tym miejscu podkreślić, że tego rodzaju działania podejmowano w naszej gminie już od 1997 roku.
Punktem wyjścia do zaplanowania strategii działań profilaktycznych w bieżącym roku są wyniki „Diagnozy problemów dotyczących zjawiska spożywania alkoholu, zażywania narkotyków, nikotyny oraz występowania przemocy wśród dzieci i młodzieży w Piszu”, przeprowadzonej w 2011 roku przez korporację badawczą „Pretendent” z Wrocławia.
Pod uwagę wzięto również wyniki ogólnopolskiego badania ankietowego dotyczącego używania alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Badania te zrealizowano w 2011 roku w ramach europejskiego programu badań ankietowych (ESPAD). Objęto nimi reprezentatywną próbę uczniów klas trzecich szkół gimnazjalnych (wiek: 15-16 lat) oraz klas drugich szkół ponadgimnazjalnych (wiek: 17-18 lat). Celem badania był przede wszystkim pomiar natężenia zjawiska używania przez młodzież substancji psychoaktywnych oraz ocena czynników wpływających na ich rozpowszechnianie.
WYNIKI BADAŃ (ESPAD)
Polska młodzież , wedle wyników powyższego badania jest nadal silnie zagrożona przez legalne substancje psychoaktywne. Doświadczenia z paleniem papierosów ma większość badanych uczniów, a pali przynajmniej raz dziennie około 20% nastolatków.
Rozpowszechnienie picia wśród nastolatków jest zbliżone do wskaźników obserwowanych wśród dorosłych. Napoje alkoholowe są najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży. Chociaż raz w ciągu całego swojego życia piło 87,3% uczniów z młodszej grupy i 95,2% uczniów ze starszej grupy. Picie napojów alkoholowych jest na tyle rozpowszechnione, że w czasie ostatnich 30 dni przed badaniem piło 57,6% piętnasto-szesnastolatków i 80,4% siedemnasto-osiemnastolatków. Najbardziej popularnym napojem alkoholowym wśród całej młodzieży jest piwo, a najmniej – wino. Wysoki odsetek badanych przyznaje się do przekraczania progu nietrzeźwości. W czasie ostatnich 30 dni przed badaniem, chociaż raz upiło się 21,4% uczniów z młodszej i 32,3% ze starszej grupy wiekowej. W czasie całego życia ani razu nie upiło się tylko 51,4% uczniów młodszych i 29,7% uczniów starszych.
Palenie tytoniu jest zachowaniem mniej powszechnym. Chociaż raz w życiu paliło 57,2%.
Większość wskaźników dotyczących substancji nielegalnych uległa zmniejszeniu, ale po spadku w roku 2007 wzrosło rozpowszechnienie używania przetworów konopi.
Szczególnym wyzwaniem jest wzrost rozpowszechnienia używania przetworów konopi do poziomu nienotowanego dotychczas w Polsce. W połączeniu z rosnącym przekonaniem młodzieży o mniejszym – w porównaniu z innymi narkotykami - ryzyku szkód związanych z ich używaniem można oczekiwać dalszego wzrostu rozpowszechnienia w przyszłości. Nie można wykluczyć, że grunt pod wzrost zainteresowania przetworami konopi przygotowało upowszechnianie się „dopalaczy”, a następnie radykalne zamknięcie do nich dostępu.
Popyt na substancje psychoaktywne inne niż alkohol, rozbudzony przez łatwo dostępne i reklamowane jako bezpieczne „dopalacze”, po zablokowaniu ich podaży mógł skierować się na przetwory konopi. Ponadto w ostatnich latach ożywił się ruch zwolenników legalizacji marihuany, a w debacie publicznej pojawiają się też się głosy kwestionujące szkodliwość tej substancji.
Zdecydowana większość nastolatków z III klas gimnazjów i ponad 80% nastolatków z II klas szkół ponadgimnazjalnych, jest zdania, że nabycie alkoholu jest bardzo łatwe lub dość łatwe. Zmiana tego stanu rzeczy jest szczególnie trudna w warunkach mocno rozbudowanej sieci sprzedaży napojów alkoholowych. Warto więc zastanowić się, czy jej zredukowanie nie pomogłoby w ograniczeniu picia również wśród młodzieży.
Objaśnienia skrótów stosowanych w niniejszym opracowaniu:
KRPA - Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Piszu
PPiRPA - Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Piszu
PARPA - Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
AA - Ruch Anonimowych Alkoholików
DDA - Dorosłe Dzieci Alkoholików
Al-Anon - Ruch samopomocowy członków rodzin z problemem alkoholowym
Al.-Ateen - Ruch samopomocowy dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
KPP - Komenda Powiatowa Policji w Piszu
MGBP - Miejsko – Gminna Biblioteka Publiczna w Piszu
MGOPS - Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piszu
MGOSiR - Miejsko – Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Piszu
OPiT - Ośrodek Profilaktyki i Terapii w Piszu
PTU - Poradnia Terapii Uzależnień w Piszu
PCPR - Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Piszu
PKPR - Punkt Konsultacyjny dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie
PDK - Piski Dom Kultury w Piszu
PPP-P - Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Piszu
UM - Urząd Miejski w Piszu
SM - Straż Miejska w Piszu
Szkody w roku 2011, dotyczące osób uzależnionych i współuzależnionych od alkoholu zamieszkałych na terenie Gminie Pisz przedstawia niniejsza tabelka:
Rodzaj problemu alkoholowego |
Rodzaj szkód |
Wymiar problemu na terenie Gminy |
Uzależnienie od alkoholu
Szkody współmałżonków (partnerów) i innych, bliskich dorosłych
|
Umieralność o 15 – 20 lat wcześniej niż średnia populacji, choroby somatyczne, niedożywienie, ubożenie, problemy w pracy, bezrobocie, konflikty w rodzinie
Współuzależnienie, choroby somatyczne, dysfunkcyjność i ubożenie rodzin z problemem alkoholowym, ofiary przemocy, problemy natury psychicznej i emocjonalnej.
|
324 osoby trafiły do PTU ( poradnictwo, terapia indywidualna i grupowa ) W sumie PTU udzieliła 2521 porad. KRPA rozpatrzyła 114 wniosków (w tym 72 nowe zgłoszenia) oraz przeprowadziła 338 rozmów z osobami uzależnionymi i ich rodzinami.
Do Punktu Konsultacyjnego dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie zgłosiło się 104 osoby.
|
Naruszenia prawa i porządku publicznego przez pijących.
|
Wymiar problemu na terenie powiatu Piskiego- dane z KPP / brak danych szczegółowych dotyczących Gminy Pisz /. |
|||
2010 rok |
2011 rok |
|||
Nietrzeźwi kierujący: |
||||
Kierowanie pojazdem pod działaniem alkoholu, w tym: |
256 |
371 |
||
pojazdami mechanicznymi |
149 |
193 |
||
rowerami |
107 |
178 |
||
Przemoc w rodzinie: |
||||
Ilość interwencji domowych dotyczących przemocy w rodzinie |
277 |
283 |
||
Sprawcy przemocy pod wpływem alkoholu |
251 |
257 |
||
Sprawcy przemocy zatrzymani do wytrzeźwienia |
170 |
181 |
||
Ilość osób pokrzywdzonych w wyniku przemocy domowej |
454 |
394 |
||
Ilość postępowań dotyczących znęcania nad rodziną, (art. 207 kk) |
62 |
62 |
||
Osoby nietrzeźwe |
||||
Osoby zatrzymane do wytrzeźwienia / izolowane z miejsc publicznych / |
mężczyzn |
kobiet |
mężczyzn |
kobiet |
286 |
22 |
418 |
26 |
|
308 |
444 |
|||
Osoby niepełnoletnie zatrzymane pod wpływem alkoholu |
110 |
112 |
R O Z D Z I A Ł I
CELE I ZADANIA
Cele strategiczne:
- profilaktyka problemów uzależnień - kształtowanie i utrwalanie postaw abstynenckich w środowisku dzieci i młodzieży, zwiększanie świadomości młodzieży w zakresie szkód wynikających z podejmowania zachowań o charakterze ryzykownym;
- zmiana postaw dorosłych wobec picia alkoholu przez dzieci i młodzież oraz zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców;
- zwiększanie dostępności i podnoszenie jakości pomocy osobom (dorosłym i dzieciom) doznającym przemocy w rodzinie, w tym podejmowanie współpracy z KPP i SM w zakresie kształtowania wizerunku bezpiecznej gminy, z uwzględnieniem działań związanych z ochroną osób doznających przemocy w rodzinie;
- zwiększanie kompetencji służb działających w zakresie przeciwdziałania
przemocy w rodzinach z problemem alkoholowym.
- zmniejszanie skali naruszeń prawa w zakresie sprzedaży alkoholu bez wymaganego zezwolenia oraz wbrew jego warunkom i zasadom.
Cele szczegółowe:
- Przeciwdziałanie podejmowaniu przez młodzież zachowań o charakterze ryzykownym - wzmacnianie czynników chroniących, niwelowanie czynników ryzyka poprzez m. in :
ü promowanie zdrowego stylu życia - wspomaganie zdrowia psychicznego i fizycznego poprzez kształcenie umiejętności i nawyków ruchowych i wskazywanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego oraz stwarzanie możliwości udziału w zajęciach o charakterze sportowo – rekreacyjnym;
ü wspieranie działań rodziny, szkoły, instytucji i stowarzyszeń oferującym młodzieży alternatywne sposoby spędzania czasu wolnego;
ü kształcenie i doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów oraz radzenia sobie ze zjawiskami przemocy – eliminowanie zachowań agresywnych;
ü wdrażanie do prawidłowego pojmowania norm zachowania społecznego i utożsamiania się z nimi;
ü kształtowanie umiejętności ważnych psychologicznie i społecznie ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia i doskonalenia zdolności interpersonalnych związanych z zachowaniem się w różnych sytuacjach zagrożenia - kształcenie umiejętności obrony siebie i własnego zdania, mówienia i przyjmowania „Nie” (asertywność);
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości i tożsamości:
ü uczenie świadomego decydowania o sobie i ponoszenia konsekwencji własnych decyzji;
ü wyrabianie poczucia tożsamości i własnej wartości, wiary w siebie i własne możliwości;
- Zwiększanie jakości i dostępności programów profilaktycznych.
- Zmniejszanie szkód związanych z dysfunkcją rodzin z problemem alkoholowym poprzez obejmowanie profesjonalną opieką jak największej liczby dzieci i młodzieży.
- Podejmowanie działań mających na celu integrację społeczną osób uzależnionych od alkoholu, będących w trakcie leczenia.
Zadania
1) Upowszechnianie, wdrażanie oraz poszerzanie oferty rekomendowanych programów profilaktycznych opartych na skutecznych strategiach oddziaływań.
2) Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych.
3) Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu - udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie oraz upowszechnianie programów i metod pomocy psychologicznej, terapeutycznej i samopomocy dla ofiar przemocy w rodzinach alkoholowych - dorosłych i dzieci.
4) Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
5) Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
6) Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
R O Z D Z I A Ł I I
SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ
Osiągnięcie wyznaczonych celów oraz wypełnienie sformułowanych zadań będzie możliwe poprzez realizację prowadzonych w środowisku działań ujętych w niżej wymienionych obszarach:
Profilaktyka w szkole
a) prowadzenie na terenie szkół, placówek oświatowych i opiekuńczo – wychowaw-
czych profesjonalnych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży - wyniki przeprowadzonej diagnozy wskazują wyraźnie na zapotrzebowanie młodzieży na tego typu oddziaływania profilaktyczne;
b) realizowanie programów rozwijających umiejętności i kompetencje wychowawcze nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem:
- wyposażania pedagogów w aktywne metody pracy z grupą,
- rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów interpersonalnych,
- modelowania sposobu prowadzenia zajęć profilaktycznych (jest to szczególnie ważne ze względu na fakt, że młodzież nie wskazuje nauczycieli, ani tym bardziej pedagogów szkolnych, jako tych, do których chciałaby zwracać się w trudnych dla siebie sytuacjach),
- organizowanie i wspieranie działań służących promocji zdrowego stylu życia ze szczególnym uwzględnieniem aktywności kulturalnej i sportowej dzieci i młodzieży,
- realizacji działań mających na celu rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, tworzenie i upowszechnianie działań profilaktycznych, edukacyjnych i terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin z problemem alkoholowym.
c) systematyczna pomoc w organizowaniu zaplecza metodycznego związanego z profilaktyką uzależnień - zakup i kolportaż plakatów , ulotek i innych publikacji tematycznych,
d) realizacja i wspieranie kampanii edukacyjnych mających na celu zwiększanie świadomości młodzieży na temat szkód wynikających z picia alkoholu przez dzieci i młodzież, organizacja konkursów plastycznych, teatralnych i innych o tematyce uzależnień.
e) upowszechnianie podejmowanych działań związanych z realizacją GPPiRPA
w ramach współpracy z lokalnymi mediami.
Profilaktyka pozaszkolna
a) udział w regionalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych na temat czynników ryzyka oraz sposobów zapobiegania uzależnieniom, w tym kampanii „Postaw na rodzinę”.
b) wspieranie działań środowiskowych kierowanych do dzieci i młodzieży związanych z organizacją alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego ( zajęcia sportowe, rekreacyjne itp.).
c) kontynuacja realizowanych już programów profilaktycznych promujących zdrowy styl życia ( „Żyj zdrowo”, „Ruch jest zdrowy i dla ciała i dla głowy” i inne).
d) organizowanie lokalnych imprez dla dzieci, młodzieży i dorosłych promujących
zdrowy styl życia.
e) wspieranie programów i przedsięwzięć profilaktycznych opracowywanych i realizowanych przez młodzież, skierowanych do grup rówieśniczych np.: gazetki, spektakle teatralne, filmy edukacyjne.
Działalność informacyjna i edukacyjna skierowana do osób dorosłych
a) kontynuacja działań edukacyjnych kierowanych do sprzedawców napojów
alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia (analiza wypowiedzi dzieci i młodzieży w prowadzonych badaniach wskazuje, że nie mają oni większych problemów z zakupem napojów alkoholowych - dotyczy to szczególnie supermarketów oraz lokali, w których organizowane są dyskoteki):
ü eksperyment badawczy, próby zakupu alkoholu przez osoby pełnoletnie wyglądające na niepełnoletnie
ü kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
b) wdrażanie programów profilaktyczno-interwencyjnych dla młodzieży upijającej się np.: „Interwencja profilaktyczna”.
c) uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na „picie szkodliwe”.
d) prowadzenie kampanii edukacyjnych skierowanych do społeczności lokalnej związanych z profilaktyką problemów alkoholowych (festyny, happeningi, pikniki, debaty w lokalnych mediach),
e) wdrażanie i upowszechnianie programów edukacyjnych adresowanych do rodziców, zwiększających ich kompetencje wychowawcze w obszarze profilaktyki zachowań ryzykownych dzieci,
e) przeciwdziałanie nietrzeźwości kierowców:
ü lokalne i regionalne kampanie edukacyjne,
ü nawiązanie współpracy z ośrodkami szkolenia kierowców w zakresie włączenia do programów szkoleń problematyki alkoholowej,
ü dystrybucja materiałów edukacyjnych, zwłaszcza licznika trzeźwości,
ü współpraca z KPP i SM w celu zwiększenia liczby kontroli kierowców.
II. ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
Założenia:
1) Zwiększanie dostępności i stałe doskonalenie jakości pomocy oferowanej rodzinom z problemem alkoholowym , ukierunkowane na poprawę funkcjonowania rodziny dotkniętej problemami picia szkodliwego i uzależnienia od alkoholu.
2) Stałe wspieranie funkcjonujących miejsc opieki środowiskowej dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym (świetlic z programem socjoterapeutycznym, świetlic z programem opiekuńczo- wychowawczym oraz innych miejsc wsparcia), a także oferujących pomoc dzieciom z FASD (poalkoholowe spektrum zaburzeń rozwojowych). Wdrażanie standardów pomocy dzieciom z rodzin z problemem alkoholowym w placówkach świadczących pomoc.
2) Zwiększanie dostępności i rozszerzanie oferty programów pomocy psychologicznej i psychoterapii dla dorosłych członków rodzin osób pijących alkohol szkodliwie lub uzależnionych - pomoc terapeutyczna i rehabilitacyjna.
3) Podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z ludźmi uzależnionymi od alkoholu i ich rodzinami.
4 ) Stałe monitorowanie problemów uzależnień na terenie gminy.
Działania:
1 ) Prowadzenie OPiT realizującego zadania GPPiRPA, w tym organizację prac
KRPA.
2 ) Kontynuacja niezbędnych oddziaływań terapeutycznych poprzez finansowanie zajęć w ramach terapii pogłębionej prowadzonych podczas realizacji następujących
programów:
a) terapia pogłębiona dla osób uzależnionych z okresem trzeźwienia minimum 24 miesiące,
b) program rozwoju osobistego dla osób po ukończeniu terapii uzależnienia i współuzależnienia (grupa łączona),
c) konsultacje indywidualne programów rozwoju osobistego dla osób uzależnionych od alkoholu.
3 ) Dofinansowanie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji osób pracujących z ludźmi uzależnionymi od alkoholu i ich rodzinami.
4 ) Przeszkolenie personelu lecznictwa odwykowego w kierunku diagnozowania zjawiska przemocy, udzielania pomocy i wsparcia osobom doznającym przemocy w rodzinie.
5 ) Użyczenie pracownikom lecznictwa odwykowego niezbędnych pomieszczeń
i wyposażenia do realizacji programów terapeutycznych.
6 ) Kontynuacja prac dotyczących:
a) popularyzacji nowoczesnej wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień,
b) zakupu i dystrybucji materiałów informacyjno-edukacyjnych - broszury, ulotki itp.,
c) stały monitoring problemów uzależnień na terenie gminy.
III. PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
Założenia:
1 ) Stałe zwiększanie dostępności i podnoszenie jakości pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie.
2 ) Zwiększanie kompetencji służb działających w zakresie przeciwdziałania
przemocy w rodzinach, w tym z problemem alkoholowym.
3) Upowszechnianie standardów interdyscyplinarnej pracy na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie - współpraca z gminnymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się problemem przemocy w ramach prac zespołu interdyscyplinarnego.
Działania:
1 ) Zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego.
W oparciu o zapis art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości na Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych spoczywa obowiązek podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
Do zadań GKRPA w związku z powyższym należy:
a) przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu;
b) motywowanie członków rodziny do podjęcia terapii współuzależnienia;
c) wezwanie na rozmowę osoby , co do której wpłynęło zgłoszenie ( motywowanie
do leczenia );
d) skierowanie takiej osoby na badanie przez biegłych w celu wydania opinii
w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazanie rodzaju zakładu leczniczego,
e) złożenie zawiadomienia o przestępstwie do Prokuratury Rejonowej w Piszu ( w przypadku uzyskania informacji o jego popełnieniu ).
W przypadku, gdy osoba wezwana ma rozpoznane uzależnienie od alkoholu i nie chce dobrowolnie podjąć leczenia GKRPA przygotowuje dokumentację związaną z postępowaniem sądowym i składa wniosek o wszczęcie postępowania do sądu rejonowego.
2) Zwiększenie dostępności i skuteczności programów psychoterapii współuzależnienia prowadzonych w PTU dla członków rodzin (terapia pogłębiona).
3 ) Wdrożenie oferty terapeutycznej o charakterze terapeutyczno-rozwojowym dla DDA.
4 ) Wspieranie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy
i krótkiej interwencji – opracowywanie i przekazywanie materiałów informacyjno- edukacyjnych.
5 ) Finansowanie bieżącej działalności punktu konsultacyjnego działającego
w ramach Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie “Niebieska Linia” (pomoc psychologiczna i prawna):
a) prowadzenie szkoleń związanych z wdrażaniem procedury “Niebieskich Kart”, dla służb socjalnych, nauczycieli, pedagogów, policji, KRPA,
b) kontynuacja realizacji programu pn. „Dziecko pod parasolem prawa” (NIEBIESKI POKÓJ działający w OPiT jako miejsce służące do przesłuchiwania dzieci będących ofiarami i świadkami przestępstw ),
c) warsztaty umiejętności rodzicielskich przygotowujące rodziców do wychowania dzieci bez przemocy.
6 ) Prowadzenie powszechnej działalności edukacyjno-informacyjnej - ulotki , broszury, przekazywanie informacji do lokalnych mediów , Biuletynu Informacji Publicznej.
7 ) Organizowanie lokalnych kampanii informacyjno -edukacyjnych.
8 ) Prowadzenie profilaktyki w grupach podwyższonego ryzyka:
a) prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w ramach Świetlicy Wychowawczo-Terapeutycznej “Smurfy”
b) organizowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży
z programem terapeutycznym;
9) Podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z ofiarami przemocy lub spotykających się z tym zjawiskiem w swojej pracy ( interdyscyplinarne szkolenia dla kuratorów,
pedagogów, policjantów, pracowników socjalnych, lekarzy oraz członków KRPA).
IV. WSPÓŁDZIAŁANIE Z INSTYTUCJAMI I ORGANIZACJAMI
Założenia:
1 ) Wspieranie placówek samorządowych oraz instytucji, stowarzyszeń i organizacji
pozarządowych realizujących swoje działania statutowe związane z profilaktyką
i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz koordynowanie ich współpracy.
2 ) Modyfikacja planów pracy i programów oraz dostosowywanie ich do założeń Wojewódzkiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Województwie Warmińsko-Mazurskim.
Działania:
1 ) Wspieranie placówek samorządowych oraz instytucji, stowarzyszeń i organizacji
pozarządowych realizujących działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem
problemów alkoholowych ze szczególnym uwzględnieniem:
a) realizacji programów profilaktycznych, zaopatrzenia w materiały metodyczne i edukacyjne szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
b) wspierania działań Piskiego Stowarzyszenia Wspierania Trzeźwości “Syriusz” , Stowarzyszenia „Miasto Jana” (udzielanie pomocy przy prowadzeniu Młodzieżowego Klubu Integracji Społecznej „Cafe-Art.” oraz wspieranie grup: AA,
c) dofinansowania organizowanych przez stowarzyszenia imprez mających na celu propagowanie idei trzeźwości oraz zdrowego stylu życia społeczności lokalnej,
d) podejmowania współpracy z SM, MGOPS, MGBP, MGOSiR, PDK, Parafiami, Stowarzyszeniami – zaopatrzenie w materiały edukacyjne, organizacja wspólnych przedsięwzięć profilaktyczno-edukacyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych,
e) współpracy z Sądem Rejonowym w Piszu , Prokuraturą Rejonową w Piszu, KPP, PCPR – szkolenia pracowników, budowanie między instytucjami sprawnego systemu przepływu danych dotyczących problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych i przemocy w rodzinie / współpraca w ramach Zespołu Interdyscyplinarnego /.
2) Wymiana doświadczeń i systematyczna współpraca z PARPA oraz Pełnomocnikiem Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
V. PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W ART. 131 i 15 USTAWY O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI.
Założenie
Dbałość o przestrzeganie w Gminie Pisz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Działania:
1 ) Systematyczna kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz podejmowanie interwencji w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2 ) Występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w przypadku
naruszenia przepisów określonych w ustawie.
Uwaga: Powyższe zadanie realizowane jest przez KPP w Piszu zgodnie z porozumieniem zawartym w dniu 16.03.2005r. pomiędzy OPiT i KPP.
VI. WSPIERANIE ZATRUDNIENIA SOCJALNEGO
Założenie
Wspieranie działalności Klubu Integracji Społecznej, prowadzonego przez Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Działanie:
Prowadzenie działań o charakterze edukacyjnym, zaopatrywanie w publikacje, broszury, ulotki dotyczące profilaktyki uzależnień i zdrowego stylu życia.
R O Z D Z I A Ł III
ZASADY FINANSOWANIA DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z REALIZACJĄ GPPiRPA.
I) Program realizowany jest głównie dzięki funduszom z rozdziału 85154 par. 3030 – „Ochrona zdrowia – Przeciwdziałanie Alkoholizmowi”.
Istnieje również możliwość wspierania programu ze środków instytucji pozarządowych, osób fizycznych, ofiarodawców, PARPA itp.
II) Zasady wynagradzania członków KRPA.
Ustala się następujące zasady wynagradzania członków KRPA:
- Wynagrodzenie przysługuje członkom KRPA za uczestnictwo i pracę w posiedzeniach KRPA i powoływanych zespołach problemowych w wysokości 10% minimalnego, aktualnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującego w 2012 roku) za każde posiedzenie.
- Potwierdzeniem uczestnictwa w posiedzeniu i pracach zespołów problemowych jest podpisana lista obecności, będąca jednocześnie podstawą do dokonania wypłaty wynagrodzenia.
Z A K O Ń C Z E N I E
Program został opracowany przez KRPA. Realizatorem programu będzie OPiT, KRPA oraz współpracujące instytucje i organizacje.