PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH GMINY PISZ NA ROK 2013
Załącznik
do Uchwały Nr XXX/380/13
Rady Miejskiej w Piszu
z dnia 22 marca 2013 roku
PROGRAM PROFILAKTYKI
I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH
GMINY PISZ NA ROK 2013
S P I S T R E Ś C I
Wstęp ……………………………………………………………………… str. 2-5
Rozdział I
Cele i zadania. …………………………………………………………….. str. 5-6
Rozdział II
Sposób realizacji zadań. ………………………………………………... str. 7-11
Rozdział III
Zasady finansowania programu. ………………………………................ str. 12
Zakończenie ……………………………………………………………….. str. 12
W S T Ę P
„Podstawową siłą pedagogiczną
jest dom rodzinny”.
Fiodor Dostojewski
Naturalnym środowiskiem życia człowieka jest rodzina. W niej się rodzi, wychowuje, kształci, dorośleje, w niej się tworzy własną przyszłość. Nie zawsze jednak środowisko to spełnia należycie swoje podstawowe funkcje wobec dzieci. Nie dla wszystkich dom rodzinny jest miejscem pełnym ciepła, miłości i bezpieczeństwa. My jako rodzice stanowimy dla naszych dzieci wzór. Z naszego codziennego zachowania czerpią dla siebie przykład i dla tego powinniśmy kształtować je nie tylko słowem, lecz przede wszystkim swym postępowaniem. „Dziecko, wzrastając w prawidłowo funkcjonującej rodzinie, ma szansę ukształtować pozytywną tożsamość, w pełni rozwijać swój życiowy potencjał, nauczyć się dawania i brania wsparcia, rozpoznawania i wyrażania uczuć oraz potrzeb… Silna więź między rodzicem, a dzieckiem jest najsilniejszym czynnikiem chroniącym przed zagrożeniami”.
/ Jolanta Terlikowska „Jak pomagać rodzicom w rozwijaniu umiejętności wychowawczych i profilaktycznych ?” /.
Priorytetem działań GPRPA na rok 2013 jest wspieranie rodziny poprzez działania informacyjne i edukacyjne ukierunkowane na nabycie przez rodziców umiejętności wychowawczych.
Podstawą prawną działań związanych z rozwiązywaniem problemów alkoholowych jest ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2012r. poz. 1356 ).
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2013 jest podstawą do realizacji ustawowych zadań Gminy Pisz w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie realizowanych w Piszu od 1997 roku.
Program zgodny jest z założeniami Narodowego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011 – 2015 oraz Wojewódzkiego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Województwie Warmińsko-Mazurskim na lata 2012-2015.
Punktem wyjścia do zaplanowania strategii działań profilaktycznych są wyniki „Diagnozy problemów dotyczących zjawiska spożywania alkoholu, zażywania narkotyków, nikotyny oraz występowania przemocy wśród dzieci i młodzieży
w Piszu”, przeprowadzonej w 2011r. przez korporację badawczą „Pretendent”
z Wrocławia.
W opracowaniu zastosowano następujące skróty:
KRPA – Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie
Pisz
GPPiRPA – Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych
PARPA – Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
AA – Ruch Anonimowych Alkoholików
Al-Anon – Ruch samopomocowy członków rodzin z problemem
alkoholowym
Al-Ateen – Ruch samopomocowy dzieci z rodzin z problemem alkoholowym
DDA - Dorosłe Dzieci Alkoholików
UM – Urząd Miejski w Piszu
PCPR – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Piszu
PPPP – Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piszu
OPiT – Ośrodek Profilaktyki i Terapii w Piszu
PTU - Poradnia Terapii Uzależnień w Piszu
MGOPS – Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Piszu
MGOSiR – Miejsko-Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w Piszu
MGBP – Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Piszu
PDK – Piski Dom Kultury w Piszu
KPP – Komenda Powiatowa Policji w Piszu
SM - Straż Miejska w Piszu
GZI - Gminny Zespół Interdyscyplinarny
PKPR - Punkt Konsultacyjny dla Osób Doznających Przemocy w Rodzinie.
Problemy alkoholowe na terenie Gminy Pisz.
Zrealizowane w Polsce badania epidemiologiczne, pozwalają szacować liczbę osób uzależnionych od alkoholu na ok. 850 tys., zaś osób pijących alkohol szkodliwie – na ok. 3,6 mln. Szacuje się, że populacja osób pijących ryzykownie i szkodliwie jest aż cztery razy większa niż populacja osób uzależnionych od alkoholu i stanowi nawet do 13% danej populacji. W Gminie Pisz stanowi ona ok. 3600 osób.
W 2012r. do PTU trafiło 290 osób uzależnionych od alkoholu, a porad udzielono 2126 osobom ( terapia indywidualna i grupowa ).
KRPA rozpatrzyła 119 wniosków, skierowała na konsultację do PTU 72 osoby, skierowała na badania biegłych sądowych 22 osoby, wystąpiła do Sądu Rejonowego w Szczytnie z wnioskami o zastosowanie obowiązku leczenia odwykowego wobec 20 osób.
Do PKPR zgłosiło się 109 osób, natomiast do GZI wpłynęły 153 Niebieskie Karty ( 143 – KPP, 4 – MGOPS, 6 – szkoły ).
W 2012r. MGOPS objął różnymi formami pomocy społecznej 1574 rodziny. Spośród nich problem alkoholowy dotyczył 64 rodzin tj. 4%.
Naruszenia prawa i porządku publicznego przez pijących.
|
Wymiar problemu na terenie powiatu piskiego- dane z KPP / brak danych szczegółowych dotyczących Gminy Pisz /. |
|||
2011 rok |
2012 rok |
|||
Nietrzeźwi kierujący: |
||||
Kierowanie pojazdem pod działaniem alkoholu, w tym: |
371 |
249 |
||
pojazdami mechanicznymi |
193 |
128 |
||
rowerami |
178 |
121 |
||
Przemoc w rodzinie: |
||||
Ilość interwencji domowych dotyczących przemocy w rodzinie |
283 |
265 |
||
Sprawcy przemocy pod wpływem alkoholu |
257 |
224 |
||
Sprawcy przemocy zatrzymani do wytrzeźwienia |
181 |
163 |
||
Ilość osób pokrzywdzonych w wyniku przemocy domowej |
394 |
394 |
||
Ilość postępowań dotyczących znęcania nad rodziną, (art. 207 kk) |
62 |
40 |
||
Osoby nietrzeźwe |
||||
Osoby zatrzymane do wytrzeźwienia / w policyjnym pomieszczeniu dla osób zatrzymanych / |
mężczyzn |
kobiet |
mężczyzn |
kobiet |
418 |
26 |
362 |
19 |
|
444 |
381 |
|||
Osoby niepełnoletnie zatrzymane pod wpływem alkoholu |
112 |
77 |
R O Z D Z I A Ł I
CELE I ZADANIA
1. Cele strategiczne
1) Kształtowanie i utrwalanie postaw abstynenckich wśród dzieci i młodzieży, zwiększanie świadomości w zakresie szkód wynikających z podejmowania zachowań o charakterze ryzykownym;
2) Zmiana postaw dorosłych wobec używek;
3) Zwiększenie umiejętności wychowawczych rodziców;
4) Rozszerzanie zakresu współpracy z KPP i SM w sprawach wynikających z realizacji zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2. Cele szczegółowe
Modelowanie zdrowego stylu życia poprzez:
- wprowadzanie profesjonalnych programów profilaktycznych;
- stwarzanie alternatywnych możliwości spędzania czasu wolnego;
- edukacja rodziców ( warsztaty edukacyjne, szkoła dla rodziców );
- zmniejszanie szkód związanych z dysfunkcją rodzin z problemem alkoholowym poprzez obejmowanie profesjonalną opieką jak największej liczby dzieci i młodzieży;
- podejmowanie działań mających na celu integrację społeczną osób uzależnionych od alkoholu, będących w trakcie leczenia.
3. Zadania
1) Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
2) Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
3) Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
4) Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
5) Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
6) Wspieranie zatrudnienia socjalnego przez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
R O Z D Z I A Ł I I
SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ
Osiągnięcie wyznaczonych celów oraz wypełnienie zadań będzie możliwe poprzez realizację działań, którymi są:
I ) PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
1. Założenia:
- propagowanie zdrowego i aktywnego stylu życia,
- wspieranie działań środowiskowych kierowanych do dzieci i młodzieży związanych z
organizacją różnych form zajęć pozalekcyjnych,
- wspieranie i inicjowanie działań edukacyjno-informacyjnych w zakresie zagrożeń
wynikających z używania środków psychoaktywnych skierowanych do całej społeczności,
a w szczególności nauczycieli, rodziców, młodzieży i kierowców,
- podnoszenie kwalifikacji nauczycieli i wychowawców w obszarze działań profilaktycznych,
- podejmowane działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych
oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie dostępności
napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku
życia.
2. Działania:
Profilaktyka w szkole
- Prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowych i opiekuńczo-
wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży takich jak: „Noe”,
„Niedźwiadek”, „Profilaktyka uzależnień w szkole humanistycznej”, „Program
domowych detektywów”, „Spójrz inaczej na agresję”, „Tajemnica zaginionej skarbonki”
i innych.
- Realizowanie programów kierowanych szczególnie do nauczycieli stażystów i
kontraktowych w celu : wyposażenia ich w aktywne metody pracy z grupą, rozwijania
umiejętności rozwiązywania problemów interpersonalnych, modelowania sposobu
prowadzenia zajęć profilaktycznych, np. “Trening umiejętności wychowawczych”.
- Pomoc w organizowaniu zaplecza metodycznego dot. profilaktyki uzależnień -
zaopatrywanie szkół w plakaty , ulotki i inne publikacje tematyczne.
- Organizacja konkursów plastycznych, teatralnych i innych o tematyce uzależnień.
- Współpraca z lokalnymi mediami w ramach przedsięwzięć związanych z realizacją
GPPiRPA.
Profilaktyka pozaszkolna
- Udział w regionalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjnych na temat czynników
ryzyka oraz sposobów zapobiegania uzależnieniom - „Zachowaj trzeźwy umysł”, kampanie
na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców, kobiet w ciąży i inne.
- Wspieranie działań środowiskowych kierowanych do dzieci i młodzieży związanych z
organizacją różnych form zajęć pozalekcyjnych - zajęcia sportowe, rekreacyjne itp.
- Kontynuacja programów profilaktycznych w zakresie organizacji czasu wolnego dzieci i
młodzieży stanowiących alternatywę wobec używania substancji psychoaktywnych – np.
program „Żyj zdrowo”.
- Organizowanie lokalnych imprez dla dzieci, młodzieży i dorosłych promujących zdrowy
styl życia w ramach kampanii „Postaw na rodzinę”.
- Wspieranie programów i przedsięwzięć profilaktycznych opracowywanych i realizowanych przez młodzież, skierowanych do grup rówieśniczych np.: gazetki, spektakle teatralne, filmy edukacyjne.
- Dożywianie dzieci uczestniczących w zajęciach wychowawczo-terapeutycznych.
Działalność informacyjna i edukacyjna skierowana do osób dorosłych
- Podejmowane działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów
alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczenie
dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom
poniżej 18 roku życia:
a) eksperyment badawczy, próby zakupu alkoholu przez osoby pełnoletnie wyglądające na niepełnoletnie
b) kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
- Wdrażanie programów profilaktyczno-interwencyjnych dla młodzieży upijającej się np.:
„Interwencja profilaktyczna”.
- Uczenie wczesnego rozpoznawania sygnałów wskazujących na „picie szkodliwe”.
- Kampanie edukacyjne skierowane do społeczności lokalnej związane z profilaktyką
problemów alkoholowych, festyny, happeningi, pikniki, debaty w lokalnych mediach.
- Przeciwdziałanie nietrzeźwości kierowców:
a) lokalne i regionalne kampanie edukacyjne,
b) nawiązanie współpracy z ośrodkami szkolenia kierowców w zakresie włączenia do programów szkoleń problematyki alkoholowej,
c) dystrybucja materiałów edukacyjnych, zwłaszcza licznika trzeźwości,
d) współpraca z KPP w celu zwiększenia liczby kontroli kierowców pod względem trzeźwości,
II) ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Założenia:
1 ) Pomoc i wsparcie dla rodzin dotkniętych problemem alkoholowym.
2 ) Pomoc terapeutyczna i rehabilitacyjna dla osób uzależnionych od alkoholu.
3 ) Podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z ludźmi uzależnionymi od alkoholu i ich
rodzinami ( Al-Anon, Al-Ateen, DDA, AA ).
4 ) Stałe monitorowanie problemów uzależnień na terenie gminy.
2. Działania:
1 ) Prowadzenie Ośrodka Profilaktyki i Terapii w Piszu realizującego zadania GPPiRPA.
2 ) Kontynuacja niezbędnych oddziaływań terapeutycznych poprzez finansowanie zajęć
w ramach terapii pogłębionej prowadzonych podczas realizacji następujących
programów:
a) terapia pogłębiona dla osób uzależnionych z okresem trzeźwienia min. 24 miesiące;
b) program rozwoju osobistego dla osób po ukończeniu terapii uzależnienia
i współuzależnienia (grupa łączona);
c) konsultacje indywidualne programów rozwoju osobistego dla osób uzależnionych
od alkoholu.
3 ) Dofinansowanie szkoleń związanych z podnoszeniem kwalifikacji osób pracujących z
ludźmi uzależnionymi od alkoholu i ich rodzinami.
4 ) Przeszkolenie personelu lecznictwa odwykowego w kierunku wstępnego diagnozowania
zjawiska przemocy.
5 ) Użyczenie pracownikom lecznictwa odwykowego niezbędnych pomieszczeń i
wyposażenia do realizacji programów terapeutycznych.
6 ) Kontynuacja prac dotyczących:
a) popularyzacji nowoczesnej wiedzy z zakresu profilaktyki uzależnień;
b) zakupu i dystrybucji materiałów informacyjno-edukacyjnych - broszury, ulotki itp.;
c) stały monitoring problemów uzależnień na terenie gminy.
III) PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE
1. Założenia:
1 ) Pomoc i wsparcie dla rodzin dotkniętych problemem przemocy.
2 ) Pomoc terapeutyczna i rehabilitacyjna dla sprawców przemocy w rodzinie.
3 ) Koordynowanie współpracy instytucji i organizacji w gminie zajmujących się problemem
przemocy w ramach GZI.
2. Działania:
1 ) Zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego.
Na Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych spoczywa obowiązek podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu. Przesłanki do wdrożenia takiego postępowania określa art. 24 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, wskazując osoby, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację nieletnich (…), systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny. Do zadań GKRPA w związku z powyższym należy:
a) przyjęcie zgłoszenia o przypadku wystąpienia nadużywania alkoholu;
b) motywowanie członków rodziny do podjęcia terapii współuzależnienia;
c) wezwanie na rozmowę osoby , co do której wpłynęło zgłoszenie ( motywowanie do leczenia );
d) skierowanie takiej osoby na badanie przez biegłych w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazanie rodzaju zakładu leczniczego,
e) złożenie zawiadomienia o przestępstwie do Prokuratury Rejonowej w Piszu ( w przypadku uzyskania informacji o jego popełnieniu ).
W przypadku, gdy osoba wezwana ma rozpoznane uzależnienie od alkoholu i nie chce dobrowolnie podjąć leczenia GKRPA przygotowuje dokumentację związaną z postępowaniem sądowym i składa wniosek o wszczęcie postępowania do sądu rejonowego.
2 ) Zwiększenie dostępności i skuteczności programów psychoterapii współuzależnienia
prowadzonych w PTU dla członków rodzin (terapia pogłębiona).
3 ) Kontynuacja oferty terapeutycznej o charakterze terapeutyczno-rozwojowym dla DDA.
4 ) Wspieranie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy i
krótkiej interwencji – opracowywanie i przekazywanie im materiałów informacyjno-
edukacyjnych.
5 ) Finansowanie bieżącej działalności punktu konsultacyjnego działającego w ramach
Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie “Niebieska Linia” (pomoc
psychologiczna i prawna):
a) koordynowanie pracy placówek tworzących interdyscyplinarny system pomocy dla osób doznających przemocy domowej przy współpracy z MGOPS,
b) prowadzenie szkoleń związanych z wdrażaniem procedury “Niebieskich Kart”, dla służb socjalnych, nauczycieli, pedagogów, policji, GKRPA,
c) kontynuacja realizacji programu pn. „Dziecko pod parasolem prawa” (NIEBIESKI POKÓJ działający w OPiT jako miejsce służące do przesłuchiwania dzieci będących ofiarami i świadkami przestępstw ),
d) warsztaty umiejętności rodzicielskich przygotowujące rodziców do wychowania dzieci bez przemocy.
6 ) Prowadzenie powszechnej działalności edukacyjno-informacyjnej - ulotki , broszury,
przekazywanie informacji do lokalnych mediów, Biuletynu
Informacji Publicznej. Organizowanie lokalnych kampanii informacyjno -edukacyjnych.
7 ) Prowadzenie profilaktyki w grupach podwyższonego ryzyka:
a) organizacja zajęć terapeutycznych dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych Świetlica Wychowawczo-Terapeutyczna “Smurfy” realizująca takie zadania jak:
- sporządzanie diagnozy indywidualnej dziecka i jego sytuacji rodzinnej i szkolnej,
- prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych zgodnie z programem,
- przygotowanie i realizacja indywidualnych programów rozwojowo-terapeutycznych dla
dzieci,
- prowadzenie dokumentacji pracy z dzieckiem,
- dożywianie dzieci;
b) wdrażanie nowoczesnych metod pracy z grupą – zajęcia warsztatowe dla nauczycieli i wychowawców;
c) organizowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci i młodzieży z programem terapeutycznym;
d) podnoszenie kwalifikacji osób pracujących z ofiarami przemocy lub spotykających się z tym zjawiskiem w swojej pracy ( interdyscyplinarne szkolenia dla kuratorów, pedagogów, policjantów, pracowników socjalnych, lekarzy oraz członków KRPA).
IV) WSPÓŁDZIAŁANIE Z INSTYTUCJAMI I ORGANIZACJAMI
1. Założenia:
Wspieranie placówek samorządowych oraz instytucji, stowarzyszeń i organizacji
pozarządowych realizujących swoje działania statutowe związane z profilaktyką
i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz koordynowanie współpracy tych
placówek.
2. Działania:
1 ) Wspieranie placówek samorządowych oraz instytucji, stowarzyszeń i organizacji
pozarządowych realizujących działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem
problemów alkoholowych :
a) realizacja programów profilaktycznych, zaopatrzenie w materiały metodyczne i edukacyjne szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych,
b) współpraca ze środowiskami abstynenckimi ( dofinansowanie organizowanych przez nie imprez mających na celu propagowanie idei trzeźwości oraz zdrowego stylu życia społeczności lokalnej ),
c) współpraca z KPP, MGOPS, MGBP, MGOSiR, PDK, PCPR, Parafiami, Stowarzyszeniami – zaopatrzenie w materiały edukacyjne, organizacja wspólnych przedsięwzięć profilaktyczno-edukacyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych,
e) współpraca z Sądem Rejonowym w Szczytnie, Prokuraturą Rejonową w Piszu, KPP, SM, PCPR – szkolenia pracowników, budowanie między instytucjami sprawnego systemu przepływu danych, dotyczących problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych i przemocy w rodzinie.
2 ) Wymiana doświadczeń i systematyczna współpraca z PARPA oraz Pełnomocnikiem
Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego ds. Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych.
V) PODEJMOWANIE INTERWENCJI W ZWIĄZKU Z NARUSZENIEM PRZEPISÓW OKREŚLONYCH W ART. 131 i 15 USTAWY O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIU ALKOHOLIZMOWI.
1. Założenia
Dbałość o przestrzeganie w Gminie Pisz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2. Działania:
1 ) Systematyczna kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz podejmowanie
interwencji w przypadku naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2 ) Występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w przypadku
naruszenia przepisów określonych w art. 131 i 15. ustawy o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zadanie będzie realizowane przez KPP w Piszu zgodnie
z porozumieniem zawartym w dniu 16.03.2005r. pomiędzy OPiT i KPP.
VI) WSPIERANIE ZATRUDNIENIA SOCJALNEGO
Wspieranie działalności Klubu Integracji Społecznej prowadzonego przez MGOPS ( działania edukacyjne, kolportaż materiałów edukacyjno-profilaktycznych.
ROZDZIAŁ III
ZASADY FINANSOWANIA
działań związanych z realizacją GPPiRPA
I) Program realizowany jest głównie dzięki funduszom z rozdziału 85154 par. 3030 –
„Ochrona zdrowia – Przeciwdziałanie Alkoholizmowi”, ale również może być
wspierany przez instytucje pozarządowe, prywatnych ofiarodawców, PARPA itp.
II) Zasady wynagradzania członków KRPA.
Ustala się następujące zasady wynagradzania członków KRPA:
- Wynagrodzenie przysługuje członkom komisji za uczestnictwo i pracę w posiedzeniach KRPA i zespołach problemowych.
- Za udział w każdym posiedzeniu Komisji jej członkowie otrzymują wynagrodzenie w wysokości 10 % minimalnego, aktualnego wynagrodzenia za pracę (obowiązującego w 2013 roku ).
- Potwierdzeniem uczestnictwa w posiedzeniu i pracach zespołów problemowych jest podpisana lista obecności, będąca jednocześnie podstawą do dokonania wypłaty wynagrodzenia.
Z A K O Ń C Z E N I E
Program został opracowany przez KRPA. Realizatorem programu będzie OPiT, KRPA oraz współpracujące instytucje i organizacje.
„Pewien mężczyzna wyszedł na brzeg oceanu i zobaczył, że przypływ wyrzucił na piasek tysiące meduz. W oddali dostrzegł starego człowieka, który podnosił meduzy i wrzucał je do wody. Podszedł do niego i zapytał: „Po co marnujesz czas ? Jest ich tak wiele, że nawet jeśli uratujesz kilka, twój wysiłek nie ma żadnego znaczenia”. Stary człowiek wziął trzy meduzy i wrzucił je , jedną po drugiej, z powrotem do morza. „No cóż – powiedział – te trzy dzisiaj nie umrą. Dla nich to ma znaczenie”.
Anna Dodziuk „Trudna Nadzieja”
Przewodnicząca Rady
Lilla Bednarek