Ośrodek Profilaktyki i Terapii

Biuletyn Informacji Publicznej

AKCEPTUJĘ LUDZI, TOLERUJĘ (nie wszystkie) ICH ZACHOWANIA, JESTEM ASERTYWNY I SILNY

„Akceptuję ludzi, toleruje (nie wszystkie) ich zachowania,
jestem asertywny i silny”

 

(program dla dzieci i młodzież z klas VI – VIII szkół podstawowych
oraz I klas szkół ponadpodstawowych)

 

W odniesieniu do osób młodych i bardzo młodych (dzieci i młodzieży), narażonych na zaburzenia związane z stanami lękowymi, wkluczeniami i zaburzeniami w sferze funkcjonowania społecznego najskuteczniejsza jest zintegrowana profilaktyka osadzona na personalistycznej koncepcji osoby ludzkiej. Celem tak skonstruowanego i realizowanego procesu profilaktycznego jest stworzenie sytuacji korekcyjnej/prewencyjnej, która obejmowałaby swym zakresem całą gamę zachowań problemowych, których rozwiązaniem są konstruktywne zachowania indywidualne oraz wspierające zachowania i działania grup rówieśniczych i społecznych. Stany lękowe, zaburzenia nastroju, „ucieczka” od grup społecznych (szkolnych, rodzinnych, grup rówieśniczych), zagubienie w życiu codziennym są niestety zjawiskiem powszechnym i zauważalnym u coraz młodszych grup wiekowych. Proponowany program ma na celu wzmocnienie samoświadomości młodych osób, nabycie przez nich wiedzy i umiejętności samoobrony przed „wyłączeniem” z życia codziennego i przed manipulacjami, na które są narażeni w życiu codziennym / szkolnym jak i w cyberprzestrzeni. Dyskusyjna forma prowadzenia zajęć pomaga na zrozumienie złożoności procesów i łatwości wykluczenia / odrzucenia przez grupę „słabszych” / wrażliwych jednostek. U podstaw zapobiegania takim sytuacjom znajdują się emocje i relacje jakie występują pomiędzy młodymi ludźmi, pomiędzy rówieśnikami ale również pomiędzy dziećmi i rodzicami, czy też innymi dorosłymi, którzy biorą udział w życiu młodego człowieka.

Program podzielony jest na bloki edukacyjno - informacyjne, w których poruszane są następujące zagadnienia:

  • Nazwanie emocji i odczuć, które występują w różnych sytuacjach dnia codziennego (szkoła, dom, rówieśnicy)
  • Oczekiwania, a rzeczywistość – co jest podstawą nawiązania relacji, jak rozmawiać aby nas wysłuchano / zrozumiano
  • Zagubienie młodych ludzi w negatywnych informacjach, które ich otaczają – nabywanie umiejętności selekcjonowania prawdy i fałszu (wiarygodność, sprawdzanie informacji).
  • Samoświadomość i poczucie własnej wartości – akceptacja, tolerancja, zgoda na współistnienie.
  • Jak zadawać pytania – prośba to słabość czy moc?
  • Przyczyny niechęci młodych ludzi do rozmowy - nawiązywania relacji z innymi / z dorosłymi.
  • Asertywność i samoświadomość jako podstawa samoobrony przed manipulacją i niekomfortowymi relacjami
  • Medyczne/ indywidualne i społeczne skutki alienacji, wykluczenia, braku relacji.
  • Symptomy wycofania / wykluczenia; co zrobić / jak pomóc tym, którzy „boją się” rozmawiać, wyrażać siebie.
  • Werbalne i niewerbalne sygnalizowanie emocji – spójność komunikacyjna.

W ramach projektu prowadzone są zajęcia warsztatowo - szkoleniowe dla kadry placówki z zakresu doskonalenia umiejętności związanych z nawiązywaniem pozytywnych i efektywnych relacji uczeń – nauczyciel; nauczyciel – rodzic. Podczas spotkania przedstawiane są skuteczne techniki nawiązywania relacji i profesjonalnego wpływu na działania uczniów jak i skutecznego egzekwowania od opiekunów i rodziców ich obowiązków wychowawczych.

 

HARMONOGRAM ZAJĘĆ

23.10.2023
I LO w Piszu - 8.00 - 17.30 - UCZNIOWIE - NAUCZYCIELE - RODZICE

24.10.2023
- SP LISKI - 9.00 - 16.00 - UCZNIOWIE - RODZICE - NAUCZYCIELE

- SP KOCIOŁ DUŻY - 9.45 - 16.00 - UCZNIOWIE - RODZICE - NAUCZYCIELE

25.10.2023
- SP JEŻE - 9.00 - 16.00 - UCZNIOWIE - NAUCZYCIELE - RODZICE 

- SP HEJDYK - 9.45 - UCZNIOWIE - NAUCZYCIELE - RODZICE